آقای استاندار؛ تکریم ارباب رجوع در برخی ادارات شعاری زیبا و دهان پرکن است!
تکریم یا تحقیر ارباب رجوع؟!

آقای استاندار؛ تکریم ارباب رجوع در برخی ادارات شعاری زیبا و دهان پرکن است!

اختصاصی/اسرار امروز/ حسن سامریاراده ای برای رفع بروکراسیهای پیچیده وعدم سرگردانی ارباب رجوع وجود ندارد/ برای عبور از دالانهای تو در تو بروکراسی اداری باید کفشی آهنین ، کوزه ایی پر از آب و تکه نانی در دست داشت تا شاید گوش شنوایی پیدا شود؟! / در برخی ادارات متاسفانه عده ایی گمان می کنند ارباب رجوع باید دست به سینه باشند و حق اعتراض ندارند! 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، همه ما کم و بیش با طرح تکریم ارباب رجوع و پیامهایی که در قالب منشور اخلاقی بر در و دیوار سازمانها و ادارات دولتی نصب شده، آشنائی داریم و اغلب ما برای یکبار هم که شده این مطالب را مرور کرده ایم . پیامهایی از قبیل :  رضایت ارباب رجوع هدف اصلی ما است - لطفا خودتان را بجای ارباب رجوع بگذارید - مشکل خود را به دوش دیگران و کار ارباب رجوع را به امروز و فردا نیاندازید - زمان مشخصی را برای رسیدگی به مشکلات ارباب رجوع در نظر بگیرید -ارباب رجوع را مثل توپ به همدیگر پاس ندهید و ...

 ولی واقعاً تا چه حدی توانسته ایم به بخش کوچکی از این توصیه ها عمل کنیم؟!

عدم رعایت حقوق ارباب رجوع در برخی ادارات از موضوعات فراگیر امروز و دیروز کشور می باشد. موضوعی که شاید بنا بر تشویق و تنبیهات موجود، جای خود را تا حدودی به تکریم ارباب رجوع داده است.  اما باید اذعان داشت آن طور که تکریم مراجعان از منظر قرآن، دین و شرع اسلام بسیار با اهمیت است برخی ادارت آن طور که شایسته ارباب رجوع است، برخورد نمی کنند.

در سال ۸۱ شورای عالی اداری با تصویب «طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری» و «دستورالعمل نحوه تشویق و تنبیه کارکنان موضوع مصوبه طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب‏ رجوع» در سال ۸۲، به صورت مدون این مسئله را در سازمان های اداری کشور مطرح ساخت . این طرح ، یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و در حال اجراست. طرحی که در آن تکریم ارباب رجوع ، یک شعار نیست ، بلکه ضرورتی است که باید سازمانها آن را پیاده کنند و بارها  به سازمان ها و ادارات گوشزد شده است که ارباب رجوع حرمت دارند.

 حال سوال اینجاست تکریم ارباب رجوع در ادارات دولتی تا چه میزان رعایت می شود؟

در طول سنوات گذشته بارها شاهد بودیم که مسئولان کشور در سفر به استان گیلان به مدیران خود در خصوص حضور در بین مردم ، اهتمام در رفع مشکلات ، باز بودن درب اتاقهای مدیریت به روی ولی نعمتان ، تسهیل در خدمت رسانی به مردم از طریق حذف بروکراسی های زائد ودست وپا گیر و ...  تاکید کردند اما بنا به اظهارات یکی از شهروندان گیلانی، ظاهرا در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت، گوش شنوایی برای تکریم ارباب رجوع وجود ندارد؟!

علیرغم اینکه استاندار گیلان بارها از همه مدیران دستگاههای اجرایی خواستند به مطالبات قانونی مردم در اسرع وقت پاسخ داده و مشکلات آنان را مرتفع نمایند اما به نظر می رسد بر اساس اظهارات این شهروند گیلانی اهل و ساکن آقا سید شریف شهرستان رشت و پیگیریهای مکرر نگارنده، اراده ای برای رفع بروکراسیهای پیچیده وعدم سرگردانی ارباب رجوع در منابع طبیعی شهرستان رشت آن طور که باید، وجود ندارد.

متاسفانه فریاد قانون قانون رییس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت به نقل از سازمانهای نظارتی و مدیر کل ، این ارباب رجوع را به تنگ آورده و در نهایت جهت استمداد وی را راهی دفتر پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز و نشریه ناظر و عصر اقتصاد می کند.

غمی در چهره این جوان گیلانی دیده می شود. در ابتدا تصور کردم وی به دنبال یک شغل یا تسهیلات ، زمین و ... از منابع طبیعی شهرستان رشت است . احساس دلواپسی مزمن وجودش را تسخیر کرده بود و زیر لب زمزمه ای می کرد. وی مدعی بود  نگاه های سنگین و تحقیرآلود رییس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت مثل تاولهای سوختگی، ذهن و روحم را در طول بیش از 7 ماه گذشته آزرده است  تا جاییکه اکنون دست یاری بسوی شما نمایندگان افکار عمومی در رسانه ها دراز کردم.

دردل وی شنیدنی بود. بهنام طوفانی گفت: بیش از 7 ماه است که در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت و استان گیلان درگیر دریافت جواب استعلام برای ساخت یک خانه هستم. شاید فکر کنید محدوده جغرافیایی زمین مورد نظر این استعلام در دل جنگلهای شرق یا غرب این استان سرسبز است اما اینطور نبود . در واقع ، مربوط به قطعه زمینی در حدود 100 متر در بازار مرکزی آقاسیدشریف شهرستان رشت و بر اصلی جاده است.

این جوان گیلانی با تاکید به اینکه سالها در خانه پدری زندگی می کنم و تصمیم دارم بدون تحمیل باری بر دولت، خانه ای بسازم، افزود: اینجانب در مهر ماه سال گذشته با انجام مراحل اداری و ثبت نام و پرداخت یک هزینه در سیماک برای دریافت جواب یک استعلام راهی منابع طبیعی شدم و مجددا با پرداخت هزینه ای دیگر، در سامانه سامط ثبت نام کردم و پس از 7 ماه برای دریافت جواب استعلامی که کارشناسان منابع طبیعی با حضور میدانی جز مستثنیات اعلام کردند همچنان بین اداره کل منابع طبیعی استان گیلان و شهرستان رشت سرگردان هستم؟!

طوفانی می گوید: آقای استاندار، آیا حق اینجانب بعنوان یک شهروند گیلانی برای دریافت پاسخ یک استعلام قانونی با هر جوابی، 7 ماه سرگردانی در دالانهای پیچیده مقررات اداری و قوانین دست وپا گیر منابع طبیعی شهرستان رشت می باشد؟ آیا برای دریافت جواب یک استعلام باید منتظر معجزه باشم؟

وی با اندوه فراوان در ادامه گفت: بارها مراجعه حضوری داشتم و رییس منابع طبیعی شهرستان رشت هر بار با امروز و فردا کردن و قانون قانون گفتن به نمایندگی از سازمانهای نظارتی نظیر سازمان بازرسی و قوه قضاییه باعث شد دست از پا درازتر و شرمنده نزد خانواده ام برگردم؟!

 این جوان گیلانی خطاب به استاندار گیلان گفت: اینجانب که امکان دسترسی به جنابعالی را ندارم اما از شما می پرسم در قوانینی که مدیران شما در دستگاههای اجرایی به رخ ارباب رجوع می کشند آیا پاسخ جواب یک استعلام، زمان معینی ندارد و ارباب رجوع باید پس از 7 ماه، همچنان بلاتکلیف و سرگردان باشند؟ آیا خسارات وارده مادی و معنوی به ارباب رجوع در چنین پرونده هایی که با قانون قانون کردنی که مشخص نیست نفع آن  برای ارباب رجوع چیست ، مدیران شما پرداخت خواهند کرد؟

وی خاطرنشان کرد: در مصاحبه استاندار گیلان بارها شنیدم که ارباب رجوع نباید درگیر کاغذ بازی و بروکراسی اداری شوند اما در عمل ، برای دریافت جواب یک استعلام پس از 7 ماه سرگردانی ، به دلیل مانع تراشیها و پاسکاریها هنوز نتیجه ای نگرفتم و بلا تکلیف هستم؟!

وی در ادامه با تاکید بر اینکه  آن قدر به منابع طبیعی شهرستان رشت و استان گیلان مراجعه کردم که اکنون خسته و کلافه شدم و به این رسانه مراجعه کردم تا شاید صدایم به گوش استاندار و سایر مسئولین مرتبط در تهران برسد تا شاید فکری برای تکریم ارباب رجوع سرگردان در این اداره کنند، تصریح کرد: متاسفانه در عمل تکریم ارباب رجوع در برخی ادارات این استان در حد شعار باقی مانده و برای عبور از دالانهای تو در تو بروکراسی اداری باید کفشی آهنین ، کوزه ایی پر از آب و تکه نانی در دست داشت تا شاید گوش شنوایی پیدا شود؟!

طوفانی با اشاره به تاکیدات حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور یادآور شد: از دادستان محترم کشور درخواست دارم بر اساس فرمایش خود مبنی بر اینکه سرگردان کردن ارباب رجوع و تاخیر در شروع کار جایز نیست، به داد اینجانب برسند.

وی در پایان با اشاره به 7 ماه دوندگی بدون نتیجه با چهره ای خسته و معترض خطاب به استاندار گیلان گفت: به این نتیجه رسیدم که تکریم ارباب رجوع در اداره منابع طبیعی شهرستان رشت ؛ شعاری زیبا و دهان پرکن است! عنوانی که بهترین قوانین ومقررات برای آن روی کاغذ تعریف شده اما در اجرا نقاط ضعف بسیاری دارد . آقای رئیس منابع طبیعی شهرستان رشت فراموش کرده اند که فقط و فقط به خاطر ارباب رجوع حقوق می گیرند و این رفتار با ما، در واقع تحقیر ارباب رجوع است نه تکریم ارباب رجوع.

به دنبال اظهارات این شهروند گیلانی بر اساس رسالت خود به منابع طبیعی استان گیلان مراجعه کردم و البته در سه بار مراجعه و در روز ملاقات عمومی از مدیر کل خبری نبود؟! هر بار هم دلیل عدم حضور وی، برگزاری جلسات و ماموریت اعلام شد ؟! هر چقدر تلاش کردم تا در طول دو ماه در جایگاه خبرنگار و مدیر مسئول دو رسانه لحظاتی این مقام مسئول در منابع طبیعی را ببینم متاسفانه میسر نشد؟!! برگزاری جلسات استان گیلان و عدم حضور مدیرکل  در روز ملاقات عمومی  وعدم دسترسی رسانه ها به برخی مدیران معضلی است که البته در فرصتی دیگر به آن خواهم پرداخت.

در نهایت هر بار به دلیل عدم حضور مدیرکل به معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ارجاع شدم.  هرچند که تماسهای مکرر و تاکیدات قانونی وی به رییس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت هم کار ساز نبود و رییس اداره منابع طبیعی شهرستان رشت خط وی را هم نخواند و ظاهرا پایانی برای این مراجعات نیز وجود ندارد ؟!

گلایه های این جوان گیلانی نشان می دهد تکریم ارباب رجوع همچنان در برخی ادارات استان در حد شعار باقی مانده است . آیا در قوانین مورد ادعای برخی مدیران گیلان ، روال اداری و قانونی فقط برای ارباب رجوع بایدها و نبایدهای فراوان تعریف کرده است؟ آیا در منشورهای اخلاقی این ادارات دستورالعملی برای رفع بلاتکلیفی چنین ارباب رجوعی پس از 7 ماه سرگردانی وجود ندارد؟

جناب استاندار ! کار شما در توصیه و تاکید به مدیران برای تکریم ارباب رجوع و  حضور دربین مردم قابل تحسین است و قطعا پشت این دستورات نیت خالصانه و دغدغه حل مشکلات مردمی نهفته است، اما چه میزان به تحقق چنین دستورالعملهایی در برخی دستگاههای اداری باور دارید؟!

آقای استاندار، آیا مشکل برخی دستگاههای اجرایی در استان قوانین دست وپاگیر منجمدیست که هیچ سمبه ای نمی تواند در آن درزی ایجاد کند یا مشکل تفسیر به رای های صورت گرفته از قوانین توسط برخی مدیران شما می باشد؟!

آقای استاندار؛ در برخی ادارات ما متاسفانه عده ایی گمان می کنند مردمی که برای انجام امورشان به آنان مراجعه می کنند باید دست به سینه و مطیع حرف ها و نظرات شان باشند و حق اعتراض ندارند !  آیا مدیران شما در گیلان گزارشی از میزان و نوع خدمات انجام گرفته ، به نتیجه رسیدن آن وتحقق مطالبات مردم را با ذکر مصادیق ارایه می دهند !

شاید سیستم اداری در برخی ادارات گیلان فراموش کردند که اگر در اداره نشستند و حقوقی دریافت می کنند به خاطر مردمی است که به آنها مراجعه می کنند و مردم ولی نعمتان آنها هستند. البته لازم به ذکر است کارمندان شریف و محترمی هم در سازمانها و ادارات هستند که برای ارباب رجوع در عمل احترام قائلند و پیگیر انجام امور و حل مشکلات آنان هستند.

ارسال شده در جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر
کد خبر: 5852296
آخرین خبر ها
گزیده خبرها