مازاد میوه تنظیم بازار نوروزی گیلان ، در این روزهای گرانی کجا رفت؟
ازاصرار سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان تا انکار تعاون روستایی ؟!

مازاد میوه تنظیم بازار نوروزی گیلان ، در این روزهای گرانی کجا رفت؟

اسرار امروزچرا سیب و پرتقال در طرح و خارج از تنظیم بازار میوه نوروزی با چنین قیمتی ( از 3300 تا 4300 تومان) عرضه نشد تا مردم گیلان از حمایت دولت منتفع شوند؟! آیا تعاون روستایی گیلان با دستور سازمان مرکزی تعاون روستایی  در طرح تنظیم بازار میوه نوروزی دخالت کرد؟ ضرر و زیان احتمالی اتحادیه تعاون روستایی، از جیب چه کسی پرداخت می شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، دولت پیش از این هر ساله با خرید سیب و پرتقال و عرضه آن با نرخی پایین تر از نرخ بازار در شب عید و در طرحی با عنوان طرح تنظیم بازار میوه نوروزی تلاش می کرد تا بازار را تنظیم نماید. طرحی که در سال‌های قبل مسئول اجرای آن وزارت جهاد کشاورزی بود، اما در سال گذشته به وزارت صمت سپرد که مردم را ناامید کرد و دود تصمیمات لحظه‌ای تنظیم بازار در نهایت به چشم مصرف‌‌کننده و تولید‌کننده رفت.

این روزها معضل جدید دیگری به مشکلات افزوده شده است. معضلی بنام کرونا که برخی مسئولان برای فرار از پاسخگویی و شفاف سازی به آن پناه می برند و کم کاریهای خود و گرفتاریهای حاصله را به گردن آن می اندازند.

توزیع میوه ی شب عید در طرحی با عنوان طرح تنظیم بازار میوه نوروزی در سالهای گذشته یک حرکت بازدارنده ی بسیار قوی برای کنترل و تنظیم بازار میوه از سوی دولت بود و این بازار در آستانه شب عید، روزهای آرامی را پشت سر می گذاشت.

در سالهای گذشته در این طرح در گیلان کد روی هر عدد پرتقال و عنوان حک شده اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان روی جعبه میوه این طرح جلوی هر گونه سوء استفاده احتمالی را می گرفت. ضمن اینکه سبدهای میوه بطور میانگین از 7 تا 11 کیلو بود تا مصرف کنندگان با هر شرایط مالی، از سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار میوه نوروزی در سفره های شب عید خود منتفع شوند.

مسئولان تنظیم بازار در گیلان طبق روال سال‌های قبل، برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان در سال 1398، اقدام به ذخیره‌سازی هزار تن سیب و پرتقال کردند اما این طرح، به دلیل شیوع یکباره ویروس کرونا با تاخیر و از 5 فروردین 1399 در استان گیلان آغاز شد.

کرونا، تب قیمت سیب و پرتقال  را در نوروز 1399 بالا برد و این قیمتهای افسار گسیخته، فشار مضاعف دیگری به مردم گیلان وارد کرد؟! تا جاییکه قیمت سیب و پرتقال در هر کیلو به بیش از 12 هزار تومان رسیده و روند افزایش صعودی آن همچنان ادامه دارد؟! دل مردم  به سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار میوه نوروزی خوش بود که علیرغم ادعای مسئولان متولی کنترل و تنظیم بازار استان گیلان، با قیمتهای کذایی و کیفیت نازل از سبد خرید خانوارها خارج شد.

در حالیکه برخی مسئولان متولی، دلیل عدم استقبال مردم از این طرح را ویروس کرونا اعلام می کنند اما گلایه ها و انتقادات مردم حکایت از موضوعات دیگری داشت. یکی از شهروندانی گیلانی می گوید:«سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار کیفیت نداشت و با تزیین میوه‌های روی سبد فریب خوردیم.»

یکی دیگر از شهروندان تاکید می کند:« با وجود اینکه می‌گویند هدف از طرح تنظیم بازار میوه نوروزی ، کنترل قیمت و امکان تهیه سیب و پرتقال از سوی همه اقشار است اما در عمل، کیفیت نامناسب و قیمت‌های مصوب نزدیک به بازار، نوعی موازی‌کاری بی‌فایده را به‌ وجود آورده است.»

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به کیفیت قابل قبول میوه این طرح در سال گذشته ( شب عید 1398)، خاطرنشان کرد: «مشخص نیست عرضه میوه طرح تنظیم بازار میوه نوروزی چه مزیتی داشت؟ در سال گذشته حتی اجازه دستچین هم به مشتری داده می شد در صورتیکه سیب و پرتقال این طرح در نوروز 99، یا بسیار درشت و یا برعکس در سبدهای 12 کیلویی و بسیار کوچک عرضه شد ؟!»

شنیده ها حاکیست صدها تن باقیمانده سیب و پرتقال این طرح در سردخانه های گیلان، چندی پیش بصورت عمده به چند نفر با قیمتی از 3300 تا  4 هزار و 300 تومان در هر کیلو بصورت عمده فروخته شد؟!

فروش عمده صدها تن میوه ای که برای مردم گیلان از سوی دولت پیش بینی شده بود در شرایطی که قیمت سیب و پرتقال در بازار در هر کیلو به بیش از 12 هزار تومان افزایش یافته است، ابهامات و سوالات زیادی در اذهان عمومی گیلان ایجاد کرد. اینکه چرا سیب و پرتقال در طرح و خارج از تنظیم بازار میوه نوروزی با چنین قیمتی ( از 3300 تا 4300 تومان) عرضه نشد تا مردم گیلان از حمایت دولت منتفع شوند؟! نحوه اطلاع رسانی قانونی و شفاف فروش خارج از طرح چگونه بود؟ چه میزان سیب و پرتقال خارج از طرح فروخته شد؟ قیمت تمام شده سیب و پرتقال برای اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان چه میزان است؟ میزان ضایعات سیب و پرتقال در این طرح چقدر بود؟ قیمت خرید سیب و پرتقال در مبدا چه میزان بود؟ و ...

 

وزارت صمت،  اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان را مجبور کرد تا بصورت انحصاری سیب خریداری کند و حق اظهارنظر نداشت؟!

 

برای دریافت جواب سوالات و تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات، ابتدا سراغ رامین گیلانشاهی، مدیر تعاون روستایی استان گیلان رفتم.  به گفته او، وزارت صمت، اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان را مجبور کرد تا به صورت انحصاری سیب خریداری کند و این اتحادیه حق‌ اظهارنظر نداشت.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان ضمن تاکید بر اینکه سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان باید پاسخگوی جزییات عملکرد طرح تنظیم بازار میوه نوروزی باشد، اظهار کرد: «باید صبر کنید؟!»

رامین گیلانشاهی گفت:« اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان در کارگروه راهبری میوه استان گیلان، تابع دستورالعمل وزارت صمت بود و فقط وظیفه تامین سیب و پرتقال این طرح را در نوروز 1399 بعهده داشت.»

وی ضمن تایید ادعای مردم گیلان مبنی بر کیفیت نامناسب سیب در این طرح ، خاطرنشان کرد: «وزارت صمت،  اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان را طبق دستورالعمل خود مجبور کرد تا بصورت انحصاری سیب را از انجمن سردخانه داران استان آذربایجان غربی بعنوان مباشر ملی تامین سیب کشور خریداری کند و حق اظهارنظر نداشت؟!»

وی تاکید کرد: «اتحادیه تعاون روستایی در سالهای گذشته برای تامین میوه شب عید این طرح مستقیما با تولید کننده در ارتباط بود و حق انتخاب داشت اما در طرح تنظیم بازار میوه نوروزی 1399 به دلیل کیفیت نامناسب سیب، حتی یک ماه زیر بار خرید نرفت .»

این مقام مسئول در اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل وزارت صمت محل تحویل سیب در مبدا و کف تریلی بود، اضافه کرد: «کیفیت سیب بسیار پایین و دور از انتظار بود در صورتیکه در سال گذشته بهترین سیب از کشاورز خریداری و به دلیل اطمینان از کیفیت ، محل تحویل طبق قرارداد اتحادیه، کف سردخانه مقصد و ارسال ضایعات پس از سورت مجدد بود.»

مدیر تعاون روستایی استان گیلان افزود: «کنترل کیفیت هم در این طرح بعهده وزارت صمت بوده که توسط یک شرکت بازرسی و ممیزی با دریافت دستمزد در هر کیلوانجام شد.»

گیلانشاهی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استقبال نکردن مردم از این طرح، گفت:« کیفیت پایین و نامناسب سیب به لحاظ سایز، رنگ و ... دلیل دیگر استقبال نکردن  از این طرح بود که سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان، مکاتبات بسیاری در این خصوص با وزارت صمت انجام داد .»

این مقام مسئول در مورد باقیمانده سیب و پرتقال این طرح گفت: «حدود 350 تن سیب باقیمانده این طرح به دو نفر از استان مازندران و آذربایجان غربی فروخته شد.»

مدیر تعاون روستایی استان گیلان در پایان یادآور شد: «اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان با اعتبار خود ، پول خرید میوه شب عید این طرح را پرداخت کرد تا در آینده مابه التفاوت را از وزارت صمت دریافت کند در صورتیکه در سال گذشته ابتدا هزینه خرید از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان در اختیار اتحادیه و پیش از اجرای طرح تخصیص می یافت.»

 

سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان هیچ دخالتی در خرید سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار میوه نوروزی نداشت؟! تعاون روستایی باید پاسخگو باشد!

 

از سوی دیگر، سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان می‌گوید هیچ دخالتی در خرید سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار میوه نوروزی نداشت و تعاون روستایی باید پاسخگو باشد. محمود خانزاده در ابتدا به کارگروه راهبری میوه استان گیلان اشاره و اظهار کرد: «این کارگروه در استان گیلان متشکل از 7 عضو بوده که بر اساس تصمیمات خود، به اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان ماموریت داد طبق دستورالعمل وزارت صمت، نسبت به تامین و توزیع سیب و پرتقال از دو مباشر ملی در کشور اقدام کند.»

معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه طبق دستورالعمل وزارت صمت اتحادیه میوه و مرکبات استان مازندران بعنوان تنها مباشر ملی پرتقال تامسون در کشور و انجمن سردخانه داران استان آذربایجانغربی نیز بعنوان تنها مباشر ملی تامین سیب معرفی شدند، افزود:  « با توجه به تولید پرتقال و درخواست استانداری گیلان ، 620 تن پرتقال از باغداران گیلان با قیمت توافقی در هر کیلو 4500 تومان و حدود 390 تن سیب با قیمت 4850 تومان از مباشر ملی سیب کشور، طبق قرار داد وزارت صمت در مبدا و کف تریلی توسط اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان خریداری شد.»

 وی با تاکید بر اینکه سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان هیچ دخالتی در خرید سیب و پرتقال نداشت، خاطرنشان کرد: « سیب این طرح محصول ارومیه و اشنویه و پرتقال محصول گیلان بود که پس از نظارت و تایید شرکت بین المللی بازرسی سیزان با اعتبار 50 میلیارد ریالی اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان خریداری شد.»

این مقام مسئول در سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در پاسخ به گلایه مردم از کیفیت نامناسب میوه شب عید در این طرح، خاطرنشان کرد: «سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان بر اساس ادعای تعاون روستایی در مورد کیفیت پایین سیب با وزارت صمت مکاتبه کرد.»

خانزاده با تاکید بر اینکه سیب بسیار با کیفیتی در گیلان  توزیع شده است، یادآور شد: «تعاون روستایی پس از بازدید از دهها سردخانه در استان آذربایجانغربی برای خرید سیب همانند پرتقال حق انتخاب داشت و اگر ادعایی در مورد کیفیت پایین سیب وجود داشته باشد، خود باید پاسخگو باشند ؟!»

معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در ادامه علت عدم استقبال مردم گیلان از سیب و پرتقال این طرح را وزن سنگین سبدهای میوه، کرونا و قیمت نزدیک به بازار اعلام کرد و گفت: « وزارت صمت قیمت هر کیلو سیب و پرتقال برای مصرف کننده را در هر کیلو، 6 هزار تومان اعلام کرد که با اعتراض استان گیلان در نهایت، سیب با قیمت 6100 تومان و پرتقال نیز با قیمت 3900 تومان عرضه شد.»

وی یادآور شد: «از پنجم فروردین سالجاری به دلیل عدم استقبال مردم گیلان ، قیمت سیب به 5 هزار تومان کاهش یافت.»

این مقام مسئول با اشاره به فروش حدود 40 تن سیب در طرح تنظیم بازار میوه نوروزی گیلان گفت: «350 تن سیب باقیمانده بصورت عمده با قیمت 4000 تا 4300 تومان به دو نفر از استان آذربایجانغربی و مازندران توسط اتحادیه تعاون روستایی گیلان فروخته شد.»

خانزاده کیفیت پرتقال طرح تنظیم بازار میوه نوروزی 1399 را پایین و نامناسب عنوان کرد و افزود:« پرتقال این طرح هم علیرغم کیفیت پایین با قیمت بالایی از باغدار خریداری شد؟!»

وی در ادامه از میزان باقیمانده پرتقال این طرح نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت:« گفته شده که پرتقال مازاد به قیمت 3300 تا 3625 تومان بصورت عمده فروخته شده است و منتظر ارائه جزییات طرح تنظیم بازار میوه نوروزی از سوی تعاون روستایی استان گیلان هستیم؟!»

وی در مورد نحوه اطلاع رسانی برای فروش عمده باقیمانده سیب و پرتقال خارج از طرح اظهار کرد: « طبق دستورالعمل وزارت صمت برای فروش باقیمانده میوه شب عید از طریق میادین میوه و تره بار اقدام کردیم .»

این مقام مسئول در پایان با اشاره به قیمت 15 هزار تومان سیب در هر کیلو و در پاسخ به این سوال که چرا سیب مازاد با قیمت 4 هزار و 300 تومان در بین مردم گیلان توزیع نشد؟ گفت:« طبق دستورالعمل وزارت صمت امکان خرده فروش و توزیع سیب و پرتقال  باقیمانده طرح تنظیم بازار میوه نوروزی بین مردم  در خارج از طرح  وجود نداشت؟!» 

 

توزیع مازاد سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار میوه نوروزی با قیمت3300 تا 4300 تومان ، با استقبال مردم گیلان روبرو می شد 

 

ابراهیم حسنی بوساری رئیس اتحادیه میوه و تره بار رشت هم در یک تماس تلفنی و در پاسخ به این سوال که آیا سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار میوه نوروزی 1399همانند سال قبل کیفیت داشت؟ گفت: « بر اساس بازدید و ادعای همکاران ، کیفیت سیب و پرتقال این طرح پایین تر از سال قبل( شب عید 1398) بود.»

حسنی بوساری که از پیشکوتان میادین میوه و تره بار شهر رشت می باشد، در ادامه گفت: «با توجه به افزایش قیمت سیب و پرتقال در میادین میوه و تره بار ، به نظر می رسد توزیع مازاد سیب و پرتقال با قیمت کمتر از 4300 تومان بصورت مستقیم در پایان فروردین ماه، با استقبال مصرف کنندگان روبرو می شد ضمن اینکه قیمت سیب و پرتقال را در بازار کاهش می داد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «مسئولان متولی برای خرید سیب و پرتقال معمولا از نظر کارشناسی افراد مطلع و متخصص در این حوزه استفاده نمی کنند و با این روش در عین اینکه بازار تنظیم نمی شود مصرف کننده هم بی نصیب می ماند، ضمن اینکه بار مالی آن هم به دولت تحمیل می شود.» 

 

اگر کارگروه راهبری میوه تصمیم می گرفت سیب و پرتقال داخل رودخانه ریخته شود، ما انجام می دادیم؟!/ در خصوص عملکرد طرح تنظیم بازار میوه نوروزی، سازمان صنعت  معدن و تجارت باید پاسخگو باشد 

 

کامبیز توفیقی مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان نیز در یک تماس تلفنی در پاسخ به جزییات عملکر طرح تنظیم بازار میوه نوروزی ضمن تایید سخنان مدیر تعاون روستایی این استان ، گفت: «اتحادیه مجری دستورالعمل سازمان صنعت معدن و تجارت و تصمیمات کارگروه بوده و چیزی برای گفتن نداریم چرا که تصمیم گذار و یا تصمیم ساز نبودیم.»

توفیقی اضافه کرد:« اگر کارگروه راهبری میوه استان گیلان تصمیم می گرفت که اتحادیه سیب و پرتقال این طرح را داخل رودخانه بریزد، ما انجام می دادیم چون فقط مجری بودیم و عملا نقشی نداشتیم.»

وی با اشاره به اینکه اتحادیه بعنوان مباشر تابع دستورالعمل سازمان صمت بود و فقط وظیفه عرضه داشت، افزود: « کرونا به طرح تنظیم بازار میوه نوروزی در گیلان، اجازه توزیع نداد.»

این مقام مسئول در اتحادیه تعاون روستایی در ادامه در خصوص جزییات عملکرد طرح تنظیم بازار میوه نوروزی گیلان گفت: « در خصوص جزییات عملکرد طرح تنظیم بازار میوه نوروزی هم سازمان صنعت  معدن و تجارت باید پاسخگو باشد.»

وی در پایان یادآور شد: « مازاد سیب و پرتقال خارج از طرح هم به افراد معرفی شده از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان با قیمتی که خودشان اعلام کردند واگذار شد و اتحادیه نقشی نداشت.» 

تناقضاتی که در پاسخ برخی اعضای کارگروه راهبری میوه استان وجود دارد نه تنها پاسخ قانونی ابهامات و شائبه های زیاد اذهان افکار عمومی گیلان را نداد، بلکه سوالات دیگری هم ایجاد نموده است. چرا سازمان صنعت معدن و تجارت و تعاون روستایی هر یک دیگری را به اتخاذ تصمیمات نادرست در کیفیت پایین سیب و پرتقال این طرح متهم می کنند؟

به چه استنادی مدیر تعاون روستایی استان گیلان وقتی با منابغ اتحادیه شرکتهای تعاون روستایی اقدام به خرید میوه می شود، ادعا می کند که ما حق اظهار نظر و انتخاب نداشتیم؟ چرا علیرغم بررسی  و کنترل  کیفیت میوه شب عید از سوی شرکت بازرسی ، کیفیت سیب و پرتقال بسیار پایین بود؟ با توجه به اینکه درصد قابل توجی از پرتقال کشور در گیلان تولید می شود چرا کیفیت پرتقال هم نامناسب و پایین بود؟

ضرر و زیان احتمالی اتحادیه  که پیش از 50 سال با سرمایه گذاری اعضا که همان مردم روستاها هستند ، از جیب چه کسی پرداخت می شود؟ آیا ضرر وزیان احتمالی از جیب روستاییان عضو شرکتهای تعاون روستایی پرداخت خواهد شد؟ آیا دستور سازمان مرکزی تعاون روستایی بوده  که تعاون روستایی گیلان در طرح تنظیم بازار میوه نوروزی دخالت کند؟

چرا سازمان صنعت معدن و تجارت و تعاون روستایی استان گیلان، ارائه جزییات عملکرد طرح تنظیم بازار میوه نوروزی را به یکدیگر محول می کنند؟ چه میزان سیب ارومیه و چه میزان سیب اشنویه خریداری شد؟ آیا کیفیت نامناسب میوه این طرح در گیلان، سرهمبندی ضعف نظارت‌ها است؟

به نظر می رسد اگر کیفیت مورد نظر در دستورالعمل لحاظ می شد قاعدتا نباید میوه های شب عید مردم گیلان، سر از جیب چند خریدار عمده بازار در بیاورد و یارانه میلیاردی دولت برای میوه هایی پرداخت می شد که مردم گیلان آن را می دیدند .

ارسال شده در دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۷:۲۱ بعدازظهر
کد خبر: 6595682
آخرین خبر ها
گزیده خبرها