نسخه غیر استانداردی که برای اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت پیچیده شد!
قابل توجه تعاون روستایی و سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان؛

نسخه غیر استانداردی که برای اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت پیچیده شد!

اختصاصی/اسرار امروز/ حسن سامری. آیا تعاون روستایی استان گیلان در  معاملات اتحادیه ها نقش هدایتی دارد یا دستوری؟ زیان حاصله در این قرار داد از جیب چه کسانی پرداخت می شود؟ چه کسی پاسخگوی اعتبار و حیثیت از دست رفته سهامداران اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت و سلامت مصرف کنندگان است؟ چرا مدیر تعاون روستایی گیلان پیش از انعقاد چنین قراردادی، از دستگاههای ناظر حوزه سلامت استعلام نگرفت؟ 

کیفیت همواره یکی از موضوعات مورد توجه مصرف کنندگان بوده و تقلب در تولید مواد غذایی، یکی از دغدغه‌های بسیار مهم آنان است. البته مسئله کیفیت با وجود دستگاه‎‌ها و نهادهای مختلف ناظر اعم از وزارت بهداشت و استاندارد، باز هم مورد ظن مردم قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، استاندارد همانند ممنوعیت عبور از چراغ قرمز یک قانون است و اشکالی بر آن نمی توان گرفت. اما در برخی موارد این قانون را دور می زنند. همچنین باید در نظر داشته باشیم که قوانین استاندارد ایران در مقایسه با استانداردهای بین المللی حداقل‌ها را در نظر گرفته است؛ اما چیزی که سبب می‌شود این استانداردها اجرا نشود، برخوردهای سلیقه‌ای برخی تولید کنندگان در استاندارد سازی و یا استفاده از نام استاندارد بدون مستندات قانونی است.

نکته ای که در اذهان عمومی در چنین مواردی تداعی می شود این است که همانطور که ما تولیدکنندگان بد داریم، آیا ناظران بد هم داریم ؟

برخی اوقات مشاهده می شود عده ای سودجو در ملاء عام و فقط بخاطر منافع شخصي خود، اقدام به خطاهايي مي كنند كه تنها راهكار آن نظارت قوي يك دستگاه نظارتي در كنار يك برخورد قاطعانه است.

این روزها برخی فروشگاه های مواد غذایی به بازار مكاره اي تبديل شده كه مواد غذایی رنگارنگ بدون استاندارد آن، بعضاً سلامتی مصرف کنندگان را با خطرات جدی روبه رو می كند. گاهي آمار و ارقام حكايت از كشف مواد غذايي غیر استاندارد و ناسالم در رسانه ها دارد.

 اگر از مسئوليت و بی تفاوتی عده ای كه مسببان اين نوع آلودگی ها هستند بگذريم، چگونگی نحوه نظارت و كنترل كيفيت كالا و مواد خوراكی خریداری شده برای توزیع، حداقل در برخی مکانهای عرضه که سابقه طولانی حضور در بازار را دارند بسیار مهم و از محورهای مورد بحث اين گزارش می باشد. در این گزارش از توزیع رب گوجه با علامت استاندارد بدون مستندات قانونی بنا بر اداعای اداره کل استاندارد استان گیلان در اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت پرده برداری می شود.

پیرو انعکاس عدم پاسخگویی شفاف و قانونی تعاون روستایی استان گیلان در خصوص جزییات عملکرد اتحادیه تعاون روستایی استان گیلان در خصوص طرح تنظیم بازار میوه شب عید نوروز ، عده ای از مردم یکی از بخشهای گیلان از توزیع رب گوجه فرنگی غیر استاندارد با برند مشخص در برخی فروشگاه ها گلایه کردند. ظاهرا رب گوجه مورد اشاره به سفارش اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت درشرکت کشت و صنعت ورامین تولید شده بود.

آنان گفتند :« براي خريد به يكی از فروشگاههای معتبر در یکی از شهرهای استان گیلان رفتند تا كالاهای مورد نياز خود از جمله رب گوجه فرنگی را تهیه کنند». شهروندان گیلانی اظهار داشتند : «هنگام استفاده از رب گوجه فرنگی با برند گلسون که دارای علامت استاندارد و سیب سلامت وزارت بهداشت بود در كمال ناباوری ديدیم که بی کیفیت است. روی قوطی رب گوجه برچسب طرح زنجیره ارزش افزوده تولید از مزرعه تا سفره به سفارش اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت درج شده بود.»

شهروندان گیلانی افزودند: «وقتي براي شكايت، رب گوجه را به مغازه برگردانديم، فروشنده ضمن عذرخواهی آن را پس گرفت و پولش را پرداخت کرد.»

آنان در پایان از مسئولان اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت انتقاد کردند و ضمن درخواست توضیحات از رییس اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت، از رییس سازمان جهاد کشاورزی خواستند تا نظارتهای خود را تشدید کنند و به فكر سلامت ما باشند.

در ادامه تهیه گزارش تلاش کردم تا با مدیر فروشگاه مورد نظر ارتباط برقرار کنم. وی در یک تماس تلفنی ضمن تایید موارد مطروحه، گفت: «چون منبع فروش معتبر بود، اعتماد کردیم و شناختی از این رب نداشتیم.»

مدیر این فروشگاه با اشاره به برگشت تعدادی از این قوطی رب توسط مصرف کنندگان، افزود:  «ضمن عذرخواهی از مشتریان خود، وقتی به اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت اعتراض کردیم بدون هیچ دردسری حدود دو هزار قوطی رب گوجه فرنگی را پس گرفتند.»

برای تکمیل این گزارش ، رییس اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت مخاطب سؤالم قرار گرفت تا پاسخگوی انتقادات شهروندان گیلانی باشد.

 هر چند رضا عاشوری تلاش کرد تا از پاسخ به انتقادات شهروندان گیلانی طفره برود اما در نهایت با سماجت نگارنده لب به سخن گشود و ضمن عذرخواهی از شهروندان گیلانی بابت توزیع رب غیر استاندارد با برند گلسون در برخی فروشگاههای استان گیلان، گفت: «گزارشات متعددی از کیفیت نامناسب رب گوجه فرنگی گلسون که به سفارش این اتحادیه در سال 1398 تولید شده بود، از سوی فروشندگان و شهروندان گیلانی داشتیم.»

وي با تاكيد بر اینکه مردم ما نبايد قرباني سوءاستفاده های بعضي از سودجويان و افراد خاطي تولید کننده شوند، افزود: « وقتی با انبوه انتقادات روبرو شدم، نمونه محصول را به آزمایشگاه رسمی ارسال کردم که متاسفانه نتیجه گزارش آزمایشگاه ، این انتقادات را تایید کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که این اتحادیه به چه معيارهايي هنگام خريد محصولات غذایی توجه می كند؟ اضافه کرد: «این اتحادیه به حمدالله تاكنون تلاش کرد تا کالاهای استاندارد و بهداشتی توزیع کند و در هنگام خرید محصولات، کاملا و دقیق به علامت استاندارد، تاريخ توليد و انقضاء و حتي مواد تشكيل دهنده آن كه روی برچسب های مخصوص درج شده، دقت می کند.»

رییس اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت  در پاسخ به اینکه چرا هنگام خرید چنین محصولاتی، جهت اطمینان خاطر از دستگاههای نظارتی حوزه سلامت استعلام نشده است؟ گفت: «این محصول با حضور مدیرمحترم تعاون روستایی استان طی یک قرار داد مشارکتی فی ما بین اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت و شرکت کشت و صنعت ورامین ، به منظور توسعه حجم مبادلات درون شبکه ای و کاهش هزینه های مرتبط  و ایجاد ارزش افزوده تولید از مزرعه تا سفره خریداری شد.»

وقتي از عاشوری سؤال کردم كه چرا با انعقاد چنین قرار دادی اعتبار 40 سال اتحادیه شهرستان رشت و 55 هزار عضو را خدشه دار کردید؟ تاکید کرد: «شهریور ماه سال گذشته با همراهی هیئت مدیره این اتحادیه و مدیرکل محترم تعاون روستایی و برخی معاونین وی به واحد تولیدی در پیشوای ورامین رفتیم و این قرار داد مشارکت با تایید و در حضور وی امضا شد که متاسفانه زیان مالی و معنوی  زیادی هم داشتیم!»

رییس اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت  با اشاره به مصاحبه مدیر تعاون روستایی گیلان در محل اتحادیه با رسانه ملی در خصوص رب گوجه فرنگی گلسون، یادآور شد: «حتی ایشان در رسانه ملی هم با اشاره به اینکه برای اجرایی کردن شعار از مزرعه تا سفره این رب خریداری شده است، از مردم گیلان خواست تا با خرید این محصول، به چرخه از مزرعه تا سفره کمک کنند و سلامت آن را تایید کرد.»

عاشوری با اشاره به حضور کارشناسان اداره کل استاندارد گیلان در اتحادیه شهرستان رشت گفت: «کارشناسان استاندارد پس از استعلام اعلام کردند علامت استاندارد روی قوطی رب گوجه فرنگی گلسون بدون مستندات قانونی بوده و هر علامت استانداردی باید یک کد نیز داشته باشد و با دستور این اداره، ضمن عذرخواهی از شهروندان گیلانی، تمام رب گوجه فرنگی سفارش این اتحادیه از بازار جمع آوری و عودت داده شد.»

وی در پاسخ به این سوال که واکنش تعاون روستایی استان گیلان در این خصوص چه بود؟ یادآور شد: «موضوع را از طریق اتحادیه به مدیر محترم تعاون روستایی استان گیلان انتقال دادیم .»

عاشوری در پایان این گفتگو تاکید کرد: «بابت خدشه به اعتبار و حیثیت اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت و همچنین زیان حاصله از سهامداران عزیز عذرخواهی می کنم.»

گفتنی است اظهارات مذکور از سوی شهروندان گیلانی و مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان رشت سوالاتی در اذهان عمومی ایجاد نموده است که انتظار می رود تا مسئولان متولی پاسخ آن را ارائه کنند.

آیا این واحد تولیدی متعلق به شرکت کشت و صنعت ورامین است یا خیر؟ اگر به این شرکت تعلق دارد بر چه اساسی از علامت استاندارد بدون دریافت پروانه استفاده نموده است؟ چه کسی پاسخگوی اعتبار و حیثیت از دست رفته 55 هزار عضو اتحادیه شهرستان رشت می باشد؟ چرا مدیر تعاون روستایی علیرغم حضور در محل تولید و همراهی با این اتحادیه ، پیش از انعقاد قرارداد از دستگاههای ناظر حوزه سلامت استعلام نگرفت؟ آیا تعاون روستایی استان گیلان در اینگونه معاملات نقش هدایتی دارد یا دستوری؟ زیان حاصله در این قرار داد از جیب چه کسانی پرداخت می شود؟ سازمان مرکزی تعاون روستایی در این فقره چه واکنشی نشان داد؟ وقتی خود سازمان مرکزی  گوجه را فرآوری و تبدیل به رب نموده و در بورس عرضه می کند بر چه اساسی، مدیر این سازمان در یک استان، اتحادیه را ترغیب به خرید رب گوجه فرنگی از یک واحد تولیدی دیگر با حضور در محل تولید می کند؟ برخورد اداره استاندارد با چنین واحدهای تولیدی که سلامت مردم را به خطر می اندازند ، چیست؟

امیدواریم مسئولان سازمان مرکزی تعاون روستایی كنترل بيشتری بر كيفيت كالاهای عرضه شده در شبکه تعاون روستایی داشته باشند و مجازات متناسب برای افراد مسئول درنظر بگيرند تا ديگر شاهد توزیع اين گونه محصولات غیر استاندارد نباشیم .

ارسال شده در یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۵ بعدازظهر
کد خبر: 2566356
آخرین خبر ها
گزیده خبرها