زنگ خطر برای مسئولان عرصه سلولزی گیلان به صدا درآمد
افزایش سرسام آور قیمت MDF

زنگ خطر برای مسئولان عرصه سلولزی گیلان به صدا درآمد

اسرار امروزلازم است متولیان امر علاوه بر جدی گرفتن موضوع تولید چوب، فکر اساسی برای صدها کارگری که ممکن است در پی تعطیلی شرکت‌های بزرگ عرصه چوبی خانه‌نشین شوند، نیز بکنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز و به نقل از فارس، با کاهش ارزش پول ملی و افزایش افسارگسیخته نرخ تورم در کشور، سرمایه‌های شناور مردم به سمت ساخت ‌وساز مسکن و ابنیه افزایش ‌یافته است.

نرخ پایین سود بانکی و از بین رفتن ارزش سرمایه‌ ، دلیل اصلی هجوم به بخش ساخت و ساز عنوان می شود . ثبات ارزش سرمایه و حصول سود سرمایه در هر دوره نیز از جمله دلایل استقبال برای سرمایه گذاری در بخش مسکن است.

هجوم عجیب بسازبفروش‌ها و سرمایه‌ داران خرد به بخش ساخت ‌وساز ازجمله مسکن موجب شده تا قیمت مصالح ازجمله MDF شاهد افزایش قابل‌ توجه باشد. در حال حاضر قیمت هر ورق MDF از نرخ متوسط ۵۰۰ هزار تومان به حدود یک‌ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش ‌یافته و نه ‌تنها قیمت آن ثبات ندارد، بلکه روزانه در حال افزایش است.

MDF ازجمله صنایعی است که بخش خصوصی برای فرآوری آن به ‌شدت نیازمند چوب و چسب است و اگر این دو مهم که نیاز اصلی و اساسی آن است تأمین نشود، به ‌شدت این صنعت در آینده نه ‌چندان دور با چالش‌های عدیده روبرو می‌شود.

مهدی نقدی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزایش قیمت چوب وارداتی و موادی همچون چسب چوب در پی افزایش قیمت دلار را از مهم‌ترین دلایل افزایش بهای تمام‌ شده انواع فراورده‌ای چوبی ازجمله نئوپان و MDF می‌داند.

افزایش نرخ فراورده‌ای چوبی ازجمله MDF در گیلان آن ‌چنان مهم است که به استناد آمار و شواهد عینی، این استان در صادرات MDF به کشورهای CIS و همچنین اوراسیا پیش قدم و فعال بوده و شرکت‌های صنعتی بسیار بزرگی در جهت تولید این محصول مشغول و در ارزآوری بسیار حائز اهمیت بوده‌اند.

آن‌ طور که معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان می‌گوید صادرات MDF نیز در پی افزایش نرخ دلار دچار آشفتگی شده و ازآنجا که بهای تمام‌ شده تولید بسیار گران تمام می‌شود برای صنایع فعال این حوزه در گیلان نیز صادرات مقرون ‌به‌صرفه نیست. صادرات بزرگترین منبع ارزآوری گیلان یعنی MDF در گیلان چنان دستخوش نوسانات ارزی شده که این استان برای امسال صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری را هدف‌گذاری کرده است.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگی همچون چوکا، آرین تخته و یا آرین مریم در استان در تولید MDF فعال هستند اما مشکل اصلی آن‌ها یعنی تأمین چوب موردنیاز موجب شده تا تولید فراورده‌ای چوبی در قطب سلولوزی کشور روزبه‌روز کم و کمتر شود.

کمبود چوب در کشور باید با زراعت چوب و همچنین استفاده از چوب‌های درختان در جنگل‌ها ازجمله درختانی که براثر حوادث به زمین افتاده‌اند تأمین و به چرخه تولید وارد شود اما اینکه چه مقدار قطب تولید فراورده‌ای سلولوزی کشور در این عرصه موفق بوده، نیازمند توضیح مسئولان است.

به گفته اختری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان طبق برنامه ششم توسعه، گیلان مکلف بر تولید ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار درختکاری در اراضی ملی شده اما علیرغم فرصت باقی‌مانده یک و نیم ساله، تنها دو ماه هست که این طرح در استان شروع‌ شده و تاکنون یک هزار و ۸۰۰ هکتار انجام‌ شده است و پیش‌بینی می‌شود دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب در سال آینده صنوبرکاری انجام شود.

آن‌طور که اختری مطرح کرده از بین یک هزار و ۸۰۰ هکتار جنگل، یک هزار و ۳۰۰ هکتار دارای پوشش درختی (صنوبرکاری شده) است که باید قطع شوند و مجدداً به‌جای آن درخت کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان می‌گوید تاکنون ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی به حجم ۵۰ هزار مترمکعب مزایده برگزارشده است و باید قطع آن انجام شود، اما تکلیف درختانی که بر زمین افتاده‌اند هنوز مشخص نیست و باید به همان شکل بر روی زمین باقی بمانند.

جدای از طرح‌هایی که سازمان جنگل ا برعهده‌گرفته، ۳۵ هزار هکتار در مستثنیات مردم صنوبرکاری وجود دارد و سالانه ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب از آن‌ها برداشت می‌شود این در حالی است که به گفته اختری، سالانه حدود چهار میلیون مترمکعب چوب برای مصارف استان نیاز است.

مصرف چوب در گیلان نه‌تنها برای فعالان MDF بلکه برای صاحبان صنایع دیگر ازجمله پالت سازی که هزاران شغل را نیز در برمی‌گیرد نیز دشواری‌هایی را ایجاد کرده و سال‌ها هست که آن‌ها نیز با مشکلاتی از قبیل کمبود چوب رنج می‌برند.

پیش از افزایش نرخ دلار و نوساناتی که در پی آن ایجادشده بود، به نحوی ارز از کشور خارج و چوب به میزان لازم به کشور و استان گیلان وارد می‌شد اما در شرایط کنونی نه‌تنها واردات باقیمت کنونی دلار به ‌صرفه نیست حتی موجب خروج بی‌حدومرز دلار می‌شود و ذخایر ارزی کشور را تحت شعاع قرار می‌دهد.

بنابر این افزایش قیمت مواد اولیه تولید صنایع چوبی ازجمله MDF از یک‌سو و فاصله معنادار گیلان در تولید چوب ازجمله صنوبر کاری از سوی دیگر، زنگ خطری را برای مسئولان و متولیان این عرصه به صدا درآورده و لازم هست علاوه بر جدی گرفتن موضوع تولید چوب فکر اساسی برای صدها کارگری که ممکن است در پی تعطیلی شرکت‌های بزرگ عرصه چوبی خانه‌نشین شوند نیز بکنند.

ارسال شده در دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۸ قبل‌ازظهر
کد خبر: 1338890
آخرین خبر ها
گزیده خبرها