دزدان نابکار مخابرات گیلان را هدف قرار دادند!

دزدان نابکار مخابرات گیلان را هدف قرار دادند!

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. 160 کیلومتر سیم و کابل سرقت شد!!/ 240 میلیارد ریال هزینه روی دست استان گذاشتند!!/ این مسئله به یک معضل کاملا جدی تبدیل شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، سرقت تجهیزات مخابراتی و داستان ناتمام ضررهای جبران ناپذیر به صنعت ارتباطات در گیلان همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق به یک رویه پرتکرار و آزار دهنده تبدیل شده است. سرقت سیم تلفن و تجهیزات مخابراتی همواره یکی از مهم ترین چالش های مردم گیلان و مسئولین است.

در یکسال اخیر گزارش های مردمی در استان گیلان حکایت از افزایش میزان سرقت کابل ها و تجهیزات مخابراتی دارد و اقشار مختلف مردم از جمله دانش آموزان و دانشجویان مناطق مختلف استان در شرایط کرونایی که نیاز بیشتری به اینترنت دارند، از سرقت کابل ها و به تبع آن قطع تلفن و اینترنت، بشدت انتقاد دارند و این مسئله به یک معضل کاملا جدی تبدیل شده است. وضعیت بگونه ای شده که در یک منطقه چندین بار، کابل و سیم مخابراتی به سرقت رفته است.

نقشی که مخابرات در زندگی کنونی ما دارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست و هیچ توسعه‌ای بدون مخابرات و بسترهای ارتباطی آن امکان ‌پذیر نیست. بنابراین تبعات و اثرات بسیار منفی گسترش سرقت تجهیزات مخابراتی در استان  نقش مستقیمی  در بروز نارضایتی‌های اجتماعی و تحمیل هزینه های گزاف مادی و معنوی دارد و چنانچه این سرقت‌ها تداوم یابد و اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد، شاهد بروز اشکالات عدیده در روند اتصالات شبکه مخابراتی خواهیم بود و در این راستا به ویژه افرادی که در فضای مجازی فعالیت و از این مشاغل ارتزاق و امرار معاش می کنند، متضرر می شوند و بیشترین آسیب را می بینند یا برای فعالیت آموزشی دانش آموزان در فضای مجازی مشکلاتی به وجود می آید و به طور کلی ممکن است اختلالات ایجاد شده در شبکه برای هر کدام از موارد، تبعات خاص خود را داشته باشد و لازم است در این خصوص با قاطعیت و جدیت علاوه بر مقابله با مجرمان، کاری کرد تا از بروز این سرقت ها و موارد مشابه پیشگیری شود.

نگارنده با توجه به سونامی سرقت سیم و تجهیزات مخابراتی در گیلان ، گلایه ها و انتقادات را در قالب سئوالات برای علیرضا پارسایی مدیر مخابرات منطقه گیلان ارسال کرد .

علیرضا پارسایی با اشاره به اینکه حجم سرقت‌ تجهیزات و سیم و کابل‌های مخابراتی در استان گیلان بیش از اندازه بالاست، گفت: اگر این روند ادامه یابد، برای تامین و جایگزینی سیم و کابل و تجهیزات مسروقه با مشکل جدی روبرو می شویم.

مدیر مخابرات منطقه گیلان اعلام کرد: در طول یکسال گذشته سرقت  160 کیلومتر سیم و کابل و تجهیزات مخابراتی بیش از 240 میلیارد ریال هزینه روی دست استان گذاشت.

وی با اشاره به هزینه 110 میلیارد ریالی جایگزینی کابل های هوایی سرقت شده در یکسال گذشته، گفت: سرقت در مسیر های کوتاه روستایی با جایگزین نمودن تجهیزات مرتفع می شود اما در مسیر های طولانی  تبدیل به کابل خاکی می شوند. همچنین در وسعت زیادی از مرکز که به هیچ وجه قابل بازسازی نیست ، از طریق جایگزین نمودن تکنولوژی APN یا فیبر نوری و کافونوری ارتباط برقرار می گردد.

این مقام مسئول تاکید کرد: مخابرات منطقه گیلان بخش زیادی از اعتبارات خود را به جای توسعه یا بهبود تجهیزات، صرف جایگزین کردن اموال مسروقه می‌ کند و بخشی ازتجهیزات و سیم و کابل مخابراتی از طریق تامین تجهیزات بصورت خرید استانی و درصدی  نیز توسط مخابرات ایران تامین می شود که در مقابل حجم بالای سرقت بسیار ناچیز است .

وی در پاسخ به اینکه آیا برای حفاظت و جلوگیری از سرقت تجهیزات و سیم تلفن سیمبان ندارید؟ خاطرنشان کرد: تمامی سرقت های در زمان تاریکی شب و در ساعت هایی که همه خوابند صورت می گیرد .

پارسایی با عذرخواهی ازشهروندان گیلانی بخاطر بروز اختلالات ارتباطی از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی درخواست کرد با سارقان تجهیزات مخابراتی برخورد شدید و قاطع داشته باشند و افزود: اگر چه در تمام نقاط استان گیلان این سرقت ها وجود دارد اما عمدتا در محدوده کوچصفهان ، سنگر، شفت ، صومعه سرا و روستاهای تابعه ، سرقت سیم و تجهیزات مخابراتی بیشتر است.

وی در خصوص گلایه های عمومی مبنی بر اینکه چرا در برخی نقاط استان گیلان آنتن دهی تلفن همراه ضعیف و یا بسیار ضعیف است؟ اضافه کرد: عدم آنتن دهی اگر دایمی باشد بعلت عدم وجود سایت برای پوشش است که نیاز به ایجاد سایت توسط همراه اول دارد و بعلت عدم تامین تجهیزات محقق نشده است. همچنین اگر مقطعی باشد بعلت قطع سایت است که بیشتر بعلت قطع گسترده برق در استان اتفاق افتاده است. ضمنا ساختمانها و برجهای بلند جدید بعنوان مانع دید رادیویی دکل های موجود باعث ایجاد نقاط کور جدید می شوند که با افزایش ارتفاع دکل و نصب سایت جدید در حال رفع مشکل هستیم.

پارسایی در خصوص عدم آنتن دهی مناسب در برخی نقاط شهر رشت گفت: پروژه L2100 در شهر رشت توسط تیم بهینه سازی همراه اول در حال اقدام است . ضمنأ مشکل عمده شرکت ارتباطات سیار عدم تامین مکان مناسب برای رفع مشکل پوشش می باشد.

وی ضمن تقدیر از نیروی انتظامی و قوه قضاییه در گیلان، افزود: متاسفانه با تلاش پرسنل محترم نیروی انتظامی استان و نیروهای شبکه مخابرات ، بارها سارقین در حین ارتکاب جرم دستگیر شده و تحویل قوه محترم قضاییه شده اند . اما بنا بر دلایل و مصلحت قضات محترم ، سارقین آزاد می گردند.  به نظر می رسد باید ترتیبی اتخاذ گردد تا سارقین نتوانند اموال سرقت شده را به راحتی بفروشند . این میسر نخواهد شد مگر از طریق کنترل مال خرها و مکان های خرید و فروش ضایعات در سطح استان ، که این بحث توسط نیروی انتظامی به شدت در دست اقدام می باشد.

مدیر مخابرات منطقه گیلان با اشاره به اینکه بیشترین شکایت مربوط به سرقت کابل و کیفیت سرویس ADSL می باشد، گفت: رتبه شرکت مخابرات استان گیلان در کشور در خصوص تعداد شکایات در سه ماه، رتبه 24 و براساس تعداد شماره مشغول به کار (نسبت شکایت به تعداد کارکن ) با عدد 017/0 ، رتبه 14 را داریم .همچنین رتبه 18 کشور را در خصوص  متوسط زمان پاسخگویی به شکایات با میانگین زمان پاسخگویی 81/1 روز کسب کردیم.

ارسال شده در سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۱۸ بعدازظهر
کد خبر: 4280562
آخرین خبر ها
گزیده خبرها