از دستگاههای متعدد متولی تا تصرف، تخریب، قطع و خروج غیرقانونی درختان دو هکتار از جنگلهای هیرکانی ؟!
مسئولان منابع طبیعی استان گیلان قدر دانی کنند

از دستگاههای متعدد متولی تا تصرف، تخریب، قطع و خروج غیرقانونی درختان دو هکتار از جنگلهای هیرکانی ؟!

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. چه پیگیری انجام شد که درختان دو هکتار از جنگلهای هیرکانی قطع و بصورت غیرقانونی خارج شدند و جاده ای بطول 800 متر در دل این جنگل احداث گردید؟/ اگر قرار بود اذهان عمومی منتظر اثرگذاری محسوس اقدامات منابع طبیعی استان گیلان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، فرمانداری شهرستان، استانداری گیلان و ... باشند مشخص نبود چه میزان دیگری از این جنگلهای هیرکانی تخریب و نابود می شدند؟/ افکار عمومی از نهادهای نظارتی انتظار دارند تا مشخص شود کدام دستگاه کم کاری یا سکوت نموده اند که شاهد قطع درختان دو هکتار از جنگلهای هیرکانی ثبت شده در سایت میراث جهانی فتاتوی بخش خمام هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، در چند روز گذشته اخباری در برخی رسانه ها مبنی بر تصرف و قطع درختان جنگل هیرکانی فتاتوی خمام که سال گذشته ثبت ملی شده اند، منتشر شد. در این گزارش از سکوت اداره کل منابع طبیعی استان گیلان و میراث فرهنگی گلایه شد، اما اداره کل منابع طبیعی در پاسخی ادعا کرد اخبار منتشره کذب بوده و صحت ندارد.

هر چند خبرها حکایت از آن دارد که پس از انتشار این خبر در رسانه ها، بنا به دستور دادستان خمام با عوامل و متخلفین تخریب و تصرف اراضی ملی به شدت برخورد و  درب آهنی غیر قانونی تخریب ، کانکس  و اره موتوری متخلفین به کلانتری شهرستان انتقال داده شد، اما در پاسخ اداره کل منابع طبیعی آمده است:« پیش از این نیز در اردیبهشت ماه سالجاری، پرونده ای با اتهام تخلف و تصرف عدوانی جنگل هیرکانی فتاتو در بخش خمام  تنظیم شده که در دادگستری خمام در جریان رسیدگی قرار دارد و پس از انتشار اخبار در رسانه، پرونده جدید دیگری نیز به آن الحاق خواهد شد و این اداره از صدور هر گونه مجوز برای قطع درختان صنوبر دست کاشت در فتاتو خود داری نموده است!!

منابع طبیعی استان گیلان همچنین تاکید می کند که با پیگیری و اجرای کاداستر منطقه فوق و بارگذاری و تثبیت و تسجیل و صدور سند مالکیت تک برگی در اجرای ماده ۱۳ آئین نامه اجرایی قانون ملی شدن جنگلها و ماده ۳۹ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور، هفته گذشته با همکاری رئیس محترم اداره ثبت اسناد و املاک حوزه فوق و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان بنام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور دریافت گردیده است.

اما ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان صبح پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید قطع بخشی از درختان جنگل یاد شده که خبرش طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شد، افزود: ثبت میراث طبیعی در فهرست ملی کشور مانند ثبت ملی آثار تاریخی حائز اهمیت است و هر گونه اقدام در حریم این آثار می بایست با استعلام از اداره کل میراث فرهنگی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تحقیق در خصوص موضوع یاد شده همچنان ادامه دارد، اما شواهد تا این لحظه نشان می دهد قطع درختان با مجوز از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری صورت گرفته است و اما برخی شواهد نشان می دهد این اقدام توسط افرادی بومی و غیرمجاز انجام شده است!!

عصمت محمددوست بخشدار مرکزی خمام هم مدعی شد از مدتها قبل بر اساس گزارش تفصیلی دهیار روستای فتاتو در جریان ماجرا بوده است و گفت:  بخشداری مرکزی از مدتی ‌قبل برحسب دریافت گزارشی تفصیلی از دهیار روستای فتاتو وارد عمل شده و مکاتبات لازم را انجام داده است!!

شهر خمام در هفت کیلومتری رشت و  بین راه  ارتباطی دو شهر توریستی گیلان یعنی رشت و بندر انزلی واقع شده‌ است و  بزرگراه رشت به خمام طبق اعلام پلیس راه گیلان ، یکی از پرتردد ترین جاده های استان محسوب می شود.

جنگل‌های هیرکانی در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸، در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان، به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار (۱۳)، گشت رودخان (۱۴) و لیسار (۱۵) با مساحت ۵۸ هزار و ۵۳۴ هکتار در استان گیلان قرار دارند. از میان سایتهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی، سایتهای طبیعی به دلیل آسیب‌پذیری زیاد از بالاترین سطح حفاظتی برخوردار هستند و هرگونه دخل و تصرف و تخلف از ضوابط حفاظتی در این سایت‌ها که منجر به از بین رفتن یکپارچگی سایتهای ثبت شده و تهدید ارزشهای برجسته جهانی آن شود، خطر خارج کردن این سایت‌ها از فهرست میراث جهانی را به دنبال خواهد داشت.

در اجرای قانون الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان (۱۹۷۲) مصوب۱۳۵۳مجلس شورای اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نقشه و ضوابط حفاظتی مربوط به اثر طبیعی «جنگلهای هیرکانی» را در تاریخ سوم تیر ماه ۱۴۰۰ شماره ۸۳۶۷/۱۴۰۰۲۱۰۰ به استانداری گیلان ابلاغ نموده است. بنابراین با توجه به این قوانین محدوده عرصه و حریم، اثر مذکور تحت نظارت این وزارت بوده و هرگونه دخل و تصرف و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب شده و مرتکبان مشمول مجازات‌های قانونی خواهند بود. بر اساس این ضوابط حفاظتی، هرگونه دخل و تصرف، ساخت و ساز، تخریب، خاکبرداری، خاکریزی، ورود ماشین آلات سنگین، قطع درختان، بوته کنی، تجاوز به عرصه و حریم و در کل هر گونه تخریب منجر به از بین رفتن یکپارچگی اثر و تهدید ارزشهای برجسته جهانی آن ممنوع است و انجام هر گونه فعالیتی از جمله گردشگری در این عرصه‌ها تنها با اجازه و نظارت دفتر پایگاه هیرکانی ممکن خواهد بود.

گفتنی است مطالب فوق سئوالاتی را در اذهان عمومی ایجاد نموده از جمله اینکه بر اساس ادعای منابع طبیعی استان گیلان از اردیبهشت ماه سالجاری پرونده ای در این خصوص با اتهام تصرف و تخریب در دادگستری خمام تشکیل شده است. آیا اطاله دادرسی باعث اصرار متصرفین بر تخریب بیشتر شده یا عدم پیگیری متناسب منابع طبیعی گیلان باعث قطع درختان این سایت ثبت شده در فهرست میراث جهانی شده است؟ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان به چه استنادی اعلام می کند که شواهد تا این لحظه نشان می دهد قطع درختان جنگل هیرکانی فتاتوی بخش خمام با مجوز از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری صورت گرفته است؟ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از چه زمانی در جریان تصرف و تخریب این سایت جهانی قرار گرفت و اقدامات این دستگاه در جلوگیری از ورود متصرفین به جنگلهای هیرکانی فتاتوی خمام بطور مشخص چه بود؟ با توجه به اینکه استانداری گیلان مسئول جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف و تخلف در این سایت جهانی است، اقدامات بخشداری مرکزی خمام با توجه به گزارشی که دهیار فتاتوی خمام از مدتها قبل ارائه و در جریان ماجرا بوده است، بطور مشخص چیست؟ با توجه به اینکه تصرف و تخریب در حریم این سایت طبیعی ثبت شده در میراث جهانی جرم محسوب شده و مرتکبان مشمول مجازات‌های قانونی خواهند بود، چطور متصرفین این سایت با وجود تعدد دستگاههای متولی ناظر، 800 متر جاده در این سایت احداث نموده و درختان قطع شده دو هکتار از این جنگل را بصورت غیرقانونی خارج نموده اند؟ چرا فرایند بررسی چنین موضوعات مهم طولانی است؟ آیا قوانین مربوطه ضمانت اجرایی ندارد؟ آیا جوابیه منابع طبیعی ، درختان قطع شده دو هکتار از جنگلهای هیرکانی را بر می گرداند؟ چه پیگیری انجام شد که درختان دو هکتار از جنگلهای هیرکانی قطع و بصورت غیرقانونی خارج شدند؟

در پایان پیشنهاد می شود مسئولین منابع طبیعی استان گیلان بجای تکذیب گلایه های افکار عمومی در رسانه ها، از ساکنین منطقه فتاتوی خمام قدردانی نموده ، زیرا بر اساس گزارش کارشناس فنی یگان ویژه حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گیلان تا پیش از طرح انتقادات ، گلایه ها و درخواست اهالی منطقه در رسانه ها، متصرفین چوب دو هکتار از این جنگل را قطع و بصورت غیرقانونی خارج نمودند !! جاده ای بطول 800 متر در دل این جنگل با قطع درختان احداث کردند!! علائم تصرف نظیر کانکس و دروازه فلزی نصب کردند!! و قصد تصرف 10 هکتار از این اراضی را داشتند!!!!  اگر قرار بود اذهان عمومی منتظر اثرگذاری محسوس اقدامات منابع طبیعی استان گیلان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، فرمانداری شهرستان خمام، استانداری گیلان و ... باشند مشخص نبود که چه میزان دیگری از این جنگلهای هیرکانی تخریب و نابود می شدند؟

افکار عمومی از نهادهای متولی انتظار دارند تا مشخص شود کدام دستگاه کم کاری یا سکوت نموده اند که شاهد قطع درختان دو هکتار از جنگلهای هیرکانی ثبت شده در سایت میراث جهانی فتاتوی بخش خمام هستیم.

ارسال شده در جمعه ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱ بعدازظهر
کد خبر: 1111305
آخرین خبر ها
گزیده خبرها