از ارائه آمار موفقیت سیاوش آقاجانی تا گریه دبیر اجرایی خانه کارگر برای مظلومیت کارگران گیلان!
روزی به نام کارگر و به کام مسئولان!

از ارائه آمار موفقیت سیاوش آقاجانی تا گریه دبیر اجرایی خانه کارگر برای مظلومیت کارگران گیلان!

اسرار امروزمگر می‌شود با ۱۳ نماینده در مجلس، این وضعیت جامعه کارگری گیلان باشد؟!/ آقای استاندار و نمایندگان مجلس؛ به داد جامعه کارگری برسید/ آقای مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، کجا هستید؟/ مسئولان ما را فراموش کرده‌اند. عمرمان تمام شد چه زمانی قرار است به داد ما برسند؟/ وعده‌های تو خالی بدون توقف مسئولان، معضلی است که همچنان بر قوت خود باقی‌مانده است/ کارگر چیز اضافه‌ای از شما نمی‌خواهد. فقط قانون را اجرا کنید/ هنوز مسئولان در حل چالش‌های کارگران، اندر خم یک کوچه هستند/ کارگران استان گیلان این روزها بهانه‌ای برای حتی یک‌لحظه شادی هم ندارند/ زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست بعد از ۴۵ سال کارگران امنیت شغلی نداشته باشد/ برای وزیر کار متأسفم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسرار امروز، کارگران از جمله قشرهای زحمت‌کش هر جامعه هستند که تصور پیشرفت و توسعه جامعه بدون حضور این اقشار پر تلاش عملاً بی‌معناست. به عبارتی دیگر می‌توان گفت کارگران به‌عنوان گنجینه‌های واقعی بخشهای مختلف جامعه، نقش بسزایی در رونق اقتصادی هر جامعه‌ای دارند.

کارگران را باید جزو ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه ایران محسوب کرد

کارگران را باید جزو ضعیف‌ترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه ایران محسوب کرد. قشری که دغدغه هر روز صدالبته هر لحظه‌شان، امنیت شغلی است که هیچ آینده خوبی را برای خود متصور نمی‌دانند.

وعده‌های تو خالی بدون توقف مسئولان، معضلی است که همچنان بر قوت خود باقی‌مانده است

قشر کارگر در ایران اگر چه زحمات بسیاری متحمل میشود، اما عدم توجه به نیازها و حل مشکلات این اقشار در طول سه دهه گذشته و وعده‌های تو خالی بدون توقف مسئولان در راستای حل مشکلات آنان، معضلی است که همچنان بر قوت خود باقی‌مانده است و بی‌اعتنایی و عدم واکنش متناسب در مقابل پیگیری تشکل‌های کارگری موجب شده تا بخش بزرگی از جامعه کارگری انگیزه‌ای برای ادامه این روند نداشته باشند و برای یافتن کسب‌وکار متناسب با حقوق و دستمزد راهی کشورهای همسایه شوند.

روز جهانی کارگر، بهانه‌ای برای قدردانی از کارگرانی است که با فداکردن جوانی، خود را سپر اقتصاد کشور نمودند

یازدهم اردیبهشت‌ماه و روز جهانی کارگر، بهانه‌ای برای قدردانی از کارگرانی است که با فداکردن جوانی، خود را سپر اقتصاد کشور نمودند و تنها هدفشان کسب روزی حلال و شکوفایی اقتصاد کشور است. این روز یادآور سرکوب کارگران آمریکایی در اول ماه می سال ۱۸۸۶ میلادی در شیکاگوی آمریکاست که هر سال در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته میشود.

هدف از این نام‌گذاری در واقع حمایت از حقوق قشر کارگر و تجلیل از زحمات و تلاش‌های کارگرانی است که فعالیت‌های آنان نقش مؤثری در تسریع روند سازندگی و توسعه جوامع دارد.

مراسم غریبانه خانه کارگر با غیبت دولتمردان و مسئولان ارشد دولتی گیلان برگزار شد!

در تقویم ملی کشور ۵ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته کار و کارگر نام‌گذاری شده و هرساله مسئولان دستگاه‌های متولی و ارشد استانی و ملی در مراسم روز جهانی کارگر که با حضور جامعه کارگری و خانواده‌های این قشر زحمت‌کش برگزار می‌شود، به نشانه قدردانی حاضر می‌شوند. اما امسال دو مراسم روز جهانی کارگر گیلان در یک روز و در دو سالن برگزار شد! یک مراسم با حضور استاندار و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان و سایر مدیران و مسئولان دستگاه‌های متولی در سالن بانک ملی شهر رشت برگزار شد و مراسمی غریبانه هم به میزبانی خانه کارگر استان گیلان با حضور کارگران و بازنشستگان مظلوم با غیبت دولتمردان و مسئولان ارشد دولتی گیلان! در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان برگزار گردید.

در روز جهانی کارگر امسال، دولتمردان در گیلان حاضر نشدند که به کارگران بها بدهند

اگر نماینده عالی دولت در گیلان به نقش کارگران در اقتصاد کشور و تحقق شعارهای سال که همیشه موردتوجه ویژه مقام رهبری بوده، توجه داشت باید تأکید می‌کرد که مسئولان دستگاه‌های متولی به کارگران احترام بگذارند و قدر کار و وجود آنها را بدانند و حداقل در روزی که به نام خودشان نام‌گذاری شده در جمع آنان حضور پیدا کنند و به درد دل‌های آنان گوش دهند. در روز جهانی کارگر امسال، دولتمردان در گیلان حاضر نشدند که به کارگران بها بدهند و پای درد دل‌های این قشر زحمت‌کش بنشینند! آیا جامعه کارگری و قشر تلاشگر کارگران استان گیلان مستحق این امر نیستند؟

هنوز مسئولان در حل چالش‌های کارگران، اندر خم یک کوچه هستند

 اما شرایط موجود کارگران و گلایه‌های آنان در این مراسم نشان می‌داد هنوز مسئولان دستگاه‌های متولی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گیلان در حل چالش‌های پیشروی کارگران در زندگی اجتماعی و فردی، اندر خم یک کوچه هستند.

کارگران در استان گیلان این روزها بهانه‌ای برای حتی یک‌لحظه شادی هم ندارند

اگر چه عنوان شده بود که قرار است به مناسبت روز جهانی کارگر برای کارگران گیلان جشنی گرفته شود تا دقایقی شاد باشند؛ اما مشاهدات عینی نشان می‌داد کارگران در استان گیلان این روزها بهانه‌ای برای حتی یک‌لحظه شادی هم ندارند.

این روز در گیلان و در واقعیت روزی به نام کارگر و به کام مسئولان بود تا آمار و ارقام موفقیت برنامههای مختلف خود را در عرصه کار بدون مستنداتی که برای همگان قابل‌دسترسی باشد، ارائه کنند، اما کارگران فرصتی برای طرح دردهای بی‌پایان خود در مقابل استاندار و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی نداشتند!

در مراسم خانه کارگر خبری از افراد با کت‌وشلوار اتو شده نبود

در مراسمی که به میزبانی خانه کارگر گیلان برگزار شد خبری از افراد با کت‌وشلوار اتو شده نبود، کارگرانی که حتی بعضاً به دلیل سختی کار در طول سال‌های طولانی با پلاستیکی پر از دارو و چهره‌های خسته و سالخورده آمده بودند تا شاید استاندار گیلان را ببینند و بخش کوچکی از بغض‌های در گلو مانده خود را به وی بگویند اما... اگر چه باز هم کوتاه نیامدند و با فریاد به وضعیت موجود کارگران در بخش‌های امنیت شغلی، سختی کار، درمان، معیشت و... اعتراض کردند.

مراسم روز جهانی کارگر امسال در گیلان نیز مایه بهت افکار عمومی شد

البته گفتنی است مدیریت سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان در برگزاری مراسم روز جهانی کارگر امسال در گیلان نیز مایه بهت افکار عمومی شد و این سؤال در اذهان عمومی را تداعی کرد که اگر آمار و عملکرد مثبت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گیلان در ایجاد ۳۵ هزار اشتغال، کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری، تحقق ۱۰۹ درصدی تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲، کاهش ۱۱ درصدی حوادث ناشی از کار، انجام سالانه ۱۲ هزار مورد بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار استان، ۷۰۰۰ بازرسی به‌صورت دوره ای و مستمر شامل نظارت بر حق‌وحقوق کارگران و ایمنی و... درست است پس دلیل این‌همه گلایه و انتقاد کارگران گیلان از عملکرد سیاوش آقاجانی چیست؟

هیچ‌وقت ندیدم که در روز جهانی کارگر، جامعه کارگری استان این‌قدر مظلوم بوده باشد

حسن ایزدی دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان در این مراسم با اشاره به اینکه امروز مظلوم‌ترین روز کارگر پس از پیروزی انقلاب در این استان است، اظهار داشت: هیچ‌وقت ندیدم که در روز جهانی کارگر، جامعه کارگری استان این‌قدر مظلوم بوده باشد.

ایزدی با مرور خاطرات گذشته روز جهانی کارگر در گیلان، گفت: مسئولان در جمهوری اسلامی درگذشته به ما مجوز می‌دادند از خانه کارگر تا میدان شهرداری با همکاری استانداری، صنایع، اداره کل کار و... راهپیمایی داشته باشیم و باید یادآور شد که این راهپیمایی کارگران در روز جهانی کارگر ۱۵ سال ادامه داشت. حتی با همکاری مسئولان وقت استان، تجمع بزرگ کارگری در این روز در ورزشگاه شهید عضدی رشت برگزار می‌شد.

۶۰ تا ۷۰ واحد تولیدی بزرگ و خوشنام گیلان را بنام واگذاری به تاراج بردند

وی با بیان اینکه امروز بجایی رسیدیم که باید بابت در اختیار دادن همین سالن برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر از مسئولان تشکر کنیم، اضافه کرد: ۶۰ تا ۷۰ واحد تولیدی بزرگ و خوشنام گیلان را بنام واگذاری به تاراج بردند و هزاران کارگر این استان را بیکار کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان خاطرنشان کرد: پوپلین روزی بیش از ۲ هزار کارگر داشت و امروز بیش از ۱۰۰ کارگر دارد، فرش گیلان بیش از ۲ هزار کارگر داشت، پوشش ۵ هزار کارگر داشت و... چه به‌روز صنعت گیلان و کارگران آوردید؟

ای ۱۳ نماینده مجلس گیلان، آقای استاندار، کارگر چیز اضافه‌ای از شما نمی‌خواهد

ایزدی تأکید کرد: امروز بازنشستگان کارگری گیلان کمترین حقوق بازنشستگی را دریافت می‌کنند. ای ۱۳ نماینده مجلس گیلان، آقای استاندار که وزیر ما بودید، کارگر چیز اضافه‌ای از شما نمی‌خواهد. فقط قانون را اجرا کنید. خیلی از واحدهای تولیدی در استان شورای اسلامی کار ندارند. طرح طبقه‌بندی ندارند.

آقای مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، کجا هستید؟

دبیر اجرای خانه کارگر استان گیلان تأکید کرد: آقای مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، کجا هستید؟ از شما فقط می‌خواهیم با اجرای قانون به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانید.

ایزدی نتوانست اشک‌های خود را در مظلومیت کارگران کنترل کند

وی در ادامه طرح مشکلات جامعه کارگری استان گیلان نتوانست اشک‌های خود را در مظلومیت کارگران کنترل کند و لحظاتی سکوت کرد و با تشویق جامعه کارگری مجدداً افزود: بعد از عید بیش از ۴۰ مورد اخراج کارگر داشتیم. اخراج گروهی از کارگران با ۲۳ سال سابقه کار در شهر صنعتی به دلیل پرداخت سختی کار را داشتیم.

این زیبنده جمهوری اسلامی نیست

ایزدی افزود: امروز کارگر شهرداری به من مراجعه کرد که با ۱۶ سال سابقه کار ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفت! چطور باید چنین کارگرانی با این حقوق زندگی کنند؟ خیلی از کارگران ما خانه ندارند و بازنشسته شده‌اند و مجبورند با فرزندان خود زندگی کنند! این زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست بعد از ۴۵ سال کارگران امنیت شغلی نداشته باشد

وی تأکید کرد: آقای استاندار و نمایندگان مجلس؛ به داد جامعه کارگری برسید. کارگر باید امنیت شغلی داشته باشد در غیر این صورت کیفیت کار و وضعیت تولید کاهش می‌یابد. زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست بعد از ۴۵ سال کارگران امنیت شغلی نداشته باشد. نمایندگان مجلس باید فکری به حال امنیت شغلی جامعه کارگری بکنند. مگر می‌شود با ۱۳ نماینده در مجلس این وضعیت جامعه کارگری گیلان باشد؟!

امروز حقوق و دستمزد برای تأمین حداقل معیشت جوابگو نیست

ایزدی در ادامه به وضعیت معیشتی کارگران اشاره کرد و گفت: امروز حقوق و دستمزد برای تأمین حداقل معیشت حدود ۲۰ میلیون تومان تعریف شده، هر چند آمار بانک مرکزی بیشتر است، اما حداقل حقوق و دستمزد با سایر مزایا بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان برای کارگران اعلام شده! و برای بازنشستگان که عمر خود را در تولید گذاشتند، حداقل دستمزد و پایه حقوقی از ۷ تا ۸ میلیون تومان است! درصورتی‌که این میزان حقوق و دستمزد جوابگوی هزینه‌های فعلی با تورم کمرشکن کشور نیست.

وی خطاب به سیاوش آقاجانی تأکید کرد: آقای مدیرکل کار، برخی مدیران واحدهای تولید همین حداقل حقوق و دستمزد تعیین شده را هم به کارگران نمی‌پردازند!

پس نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی کجا هستند؟ و چه‌کار می‌کنند؟

ایزدی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۹ در جامعه کارگری کار می‌کنم، یادآور شد: قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال ۱۳۸۸ تصویب شد؛ اما تا امروز و پس از ۱۵ سال هنوز اجرایی نشده، پس نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی کجا هستند؟ و چه‌کار می‌کنند؟ درصورتی‌که همین کارگران و بازنشستگان در زمان انتخابات پای صندوق‌های رای حاضر بودند.

گیلان در قعر جدول!

وی با بیان اینکه از نظر وضعیت درمانی کارگران و بازنشستگان گیلان در رتبه‌های آخر کشور قرار داریم، یادآور شد: نیمی از جمعیت استان از خانواده بزرگ تأمین اجتماعی هستند. آیا زیبنده است که از نظر درمانی در قعر جدول کشور باشیم؟

برای وزیر کار متأسفم

دبیر اجرای خانه کارگر استان گیلان در پایان با اظهار تأسف برای وزیر کارگفت: برای وزیر کار متأسفم که هنوز افزایش حقوق بازنشستگان را اعلام نکردند.

 

لازم به یادآوری است عده‌ای از جامعه کارگری استان گیلان در این مراسم مدعی بودند نمایندگان مجلس فقط زمان انتخابات به ما مراجعه می‌کنند و بعد از انتخابات ما را فراموش می‌کنند. مسئولان ما را فراموش کرده‌اند و ما فقط خدا را داریم. عمرمان تمام شد کی قرار است به داد ما برسند؟ ناظر خبر

ارسال شده در جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۷ بعدازظهر
کد خبر: 4148333
آخرین خبر ها
گزیده خبرها