یکه تازی ایران خودرو با محصولات بی کیفیت؟؟ گارانتی یا قرص سرگردانی؟!
همین هست، می خواهی بخواه و نمی خواهی نخواه

یکه تازی ایران خودرو با محصولات بی کیفیت؟؟ گارانتی یا قرص سرگردانی؟!

اختصاصی/ اسرار امروز/ حسن سامری. برای سنجش کیفیت محصولات ایران خودرو، معیارها کلنگی و عیارها سنتی است/ خدمات پس از فروش، هفت خانی که جایزه ندارد!/ امدادی که مشخص نیست چرا ویژه نامگذاری شده است؟/ جیب مشتریان در تسخیر شرکت ایران خودرو است؟!/ دلایل فرایند طولانی دریافت مجوز برای تعویض قطعه دارای گارانتی مشخص نیست و در هاله ای از ابهام قرار دارد؟؟/ ایران خودرو مشتریان را با نمایندگی ها درگیر می کند!!/ امنیت روانی ، جانی و سرمایه مردم  از سوی مسئولان ایران خودرو به سخره گرفته شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرار امروز، از گذشته تا به امروز یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خریداران خودرو در ایران، بحث کیفیت ساخت و قطعات آن بوده است. مردمی که مشتاق خرید خودرویی با کیفیت هستند، اما می دانند این موضوع آرزویی است که با انحصار خودروسازی در کشور محقق نمی شود.

گفته می شود  زمانی که صنعت خودروسازی در ایران شکل گرفت، کره جنوبی دوچرخه می‌ساخت. اما اکنون با گذشت چند دهه از تولید خودرو در ایران، کشور کره جنوبی توانست کمپانی‌های متعدد خودروسازی احداث کرده و خودروهای متنوع روانه بازار کند. اما متاسفانه کشور ما در این مدت در جا زده  و به جای پیشرفت در این صنعت، پس رفت داشته است.

گزارش میدانی نگارنده حاکی از آن است که بیشتر خریداران ایرانی به دنبال خرید خودرویی با طراحی زیبا ، بروز، با کیفیت بالا، دارای ایمنی مناسب، خدمات پس از فروش مطلوب، دوره گارانتی طولانی و امکانات رفاهی مناسب هستند که  پاسخگوی نیاز آنان باشد که البته توقع و انتظاری کاملا منطقی و در شان خریدار ایرانی است.

اما متاسفانه حداقل این خواسته در شرکت ایران خودرو، بیشتر شبیه آرزویی دست نیافتنی است. خودروسازی که خریدار متوسط جامعه را نشانه رفته است. وقتی مردم بالاجبار باید خودرویی را انتخاب کنند که کیفیت فنی و رفاهی مناسبی ندارد و در واقع انتخاب شان محدود است، قطعا از سر اجبار خودرویی را می خرند که علاقه‌ای برای سوار شدن آن ندارند و  قشر مرفه ای که تمکن مالی دارد هرگز خود را با محصولات با کیفیت پایین ایران خودرو، معطل و سرگردان نمی کند.

هدف نگارنده از طرح مطالب فوق اشاره به اعمال شاقه ای است که مشتریان شرکت ایران خودرو، برای دریافت خدمات در غالب گارانتی که پولش را از جیب شخصی پرداخت کرده اند، متحمل می شوند.

برخی محصولات صفر کیلومتر  ایران خودرو در همان روزهای نخست با عیوب و ایرادات فنی مواجه شده که موجب نارضایتی مشتریان می شود. خریدار مجبور می شود خودروی صفر را روانه تعمیرگاه کند و خدمات پس از فروش هم نتوانسته رضایت مشتری را جلب  نماید؟! در حالی که طبیعتا فرد با خرید خودروی صفر انتظار دارد درگیر تعمیرات و سرگردانی آن نشود و به ایران خودرو اعتماد و اطمینان می کند.

اگر مشتریان ایران خودرو مجبور به تعویض برخی قطعات خودروی دارای گارانتی شوند در مراجعه اول خود فکر می کنند به سرعت ، عیوب خودرهایشان رفع و نمایندگی را ترک می کنند اما نمی دانند وارد اولین خان پیچ در پیچ از هفت خان رستم شده اند!! البته هفت خانی که نه تنها جایزه ای ندارد بلکه هزینه های سنگینی برایشان به دنبال خواهد داشت که باید از جیب شخصی بپردازند که در گارانتی، بابت این سرگردانیها هیچ هزینه ای پرداخت نمی شود.

 

در نمایندگی شرکت ایران خودرو برای تامین قطعه در بیشتر موارد رسم بر تامین از طریق امداد ویژه است. امدادی که ویژه اش روزها و در برخی موارد به ماه هم می رسد و مشتری بیچاره، چاره ای جز سوختن و ساختن ندارد. امدادی که مشخص نیست چرا ویژه نامگذاری شده است؟ حالا اگر خوش شانس باشد و قطعه تامین شود، خدا نکند که نیاز به مجوز برای تعویض داشته باشد که این داستان خود سر دراز دارد.

فرایندی درون سازمانی که هزینه اش را مشتری ایران خودرو از جیب می پردازد. بعنوان مثال  مدت زمان تعویض یک سنسور   ABS چرخ عقب خودروی رانا کمتر از 30 دقیقه است. اما وقتی برای تعویض این قطعه پس از تامین از طریق گارانتی  اقدام شود، می گویند صبح اول وقت خودرو را تحویل نمایندگی بدهید و عصر تحویل بگیرید و در جواب علت این زمان طولانی، اعلام می شود که فرایند صدور مجوز در شرکت ایران خودرو ساعتها طول می کشد!!! اینکه دلایل فرایند طولانی دریافت مجوز برای تعویض قطعه دارای گارانتی پس از تامین هم مشخص نیست و در هاله ای از ابهام قرار دارد؟؟

دستگاههای نظارتی متولی با یک حضور میدانی در نمایندگی خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو به راحتی می توانند خودروهای صفر با کارکرد کمتر از 5 هزار کیلومتر در حال تعمیر و یا در نوبت را مشاهده کنند که به دلایل گوناگون معیوب بوده و نیاز به تعمیر دارند. مشتریان عصبانی گاها به دلیل عدم آگاهی از این فرایند طولانی درون سازمانی و کمبود قطعات روبروی پرسنل و صاحبان نمایندگی های خدمات پس از فروش ایران خودرو قرار گرفته و با آنان درگیر می شوند!!

غالب مشتریان ایران خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش، از کیفیت پایین محصولات خسته اند.مشتریانی که جیب شان در تسخیر هزینه های گارانتی شرکت ایران خودرو نظیر زمان و سرگردانی است.

در غالب نمایندگی ها انتقادی به شکل ارائه خدمات وجود ندارد و محور غالب انتقادات کمبود قطعات یدکی، پرداخت هزینه های سرگردانی در نمایندگی های خدمات پس از فروش برای صدور مجوز تعویض قطعه، هزینه های تحمل عیوب فنی و دوره انتظار برای تامین قطعه، هزینه های مراجعه مکرر برای رفع برخی عیوب و عدم رفع آن، کیفیت بسیار پایین قطعات است. مشتریانی که اغلب عطای خدمات پس از فروش را به لقایش می‌بخشند و از مراجعه به نمایندگی‌ها منصرف می شوند.

وجود صفهای طولانی خودروهای صفر کیلومتردر نمایندگی های ایران خودرو برای رفع عیوب و خیل عظیم خودروهای در حال تعمیر دو موضوع را در اذهان عمومی تداعی می کند. ابتدا اینکه ایران خودرو با توجه به عطش بازار برای خرید خودرو، دغدغه خاصی جهت بهبود کیفیت تولیدات خود ندارد و مشتریان باید با هر ساز ایران خودرو بسازند؟! پدیده تکراری کیفیت پایین قطعات چرخه بی‌انتهایی است که دست‌ کم در شرایط فعلی صنعت خودرو، نمی‌توان پاسخی دقیقی برای آن ارائه کرد.

 یک مقایسه ساده بین کیفیت برخی از خودروهای ایرانی با نمونه های مشابه خارجی آن، نشان می دهد که فاصله ای چشمگیر میان آن ها وجود دارد مثلا یک خودروی چینی هم قیمت با محصولات ایران خودرو تا کیلومتر 28 هزار برای تعمیر و یا تعویض به نمایندگی خدمات پس از فروش اصلا مراجعه نمی کند اما محصول ایران خودرو تا کیلومتر کمتر از 5 هزار کیلومتر دچار انواع و اقسام ایراد و عیوب فنی می شود.

دوم اینکه داستان سرگردانی مشتریان ایران خودرو در حالی رقم می خورد که با کوچکترین جستجو، خبرها از رتبه های ممتاز این شرکت خودرو ساز در اصل مشتری مداری حکایت دارد.

فارغ از قوانین پیچیده و مبهم سازمان ملی استاندارد ایران و نهادهای نظارتی عریض و طویل، بهترین و قوی ‌ترین عامل سنجش کیفیت یک خودرو، مشتری و مصرف‌ کننده آن است. برای مشتری، کیفیت مجموعه‌ای گسترده ازانواع ویژگی‌ها است و اگر از  مالک یک خودرو بپرسید که آیا خودروی صفر کیلومترشما با کیفیت است یا خیر، با دقت به شما پاسخ می‌دهد.

جدا از آن‌ چه تمام خودروسازان داخلی درباره با کیفیت ‌بودن محصولاتشان مدعی هستند، (که اغلب ادعای خود را مبنی بر مستندات سازمان استاندارد یا شرکت بازرسی کیفیت مطرح می‌کنند) واقعیت آن است که خودروهای داخلی به‌ ویژه خانواده پرتیراژها، از نظر کیفی با مشکلاتی ملموس دست‌ وپنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی که  مصرف‌ کنندگان ، بهتر از هر کس دیگری از آن باخبر هستند.

مسئولان شرکت ایران خودرو در حالی مدعی هستند که ارتقاء ایمنی و کیفیت محصولات سرلوحه اقدامات ایران خودرو است که عملکردشان در خدمات پس از فروش اینگونه تداعی می کند که امنیت روانی ، جانی و سرمایه مردم  از سوی مسئولان این شرکت به سخره گرفته شده است.

عدم نظارت کافی بر کیفیت محصولات شرکت ایران خودرو انتقادی است که سالها مشتریان این خودروساز نسبت به آن معترض بوده و خواستار رسیدگی مسئولان هستند.

مشتریان ایران خودرو می گویند« تا وقتی رقابت در خودروسازی وجود ندارد، بی‌توجهی به خواسته مشتریان از سوی این شرکت طبیعی است و تا زمانی که در روی همین پاشنه بچرخد، همین نارضایتی‌ها و بی‌توجهی‌ها هم وجود دارد. شرکت ایران خودرو با انحصاری که ایجاد شده ، زورش سر مشتری هست و با اینگونه عملکرد خود این موضوع در اذهان عمومی تداعی می کند: «همین هست، می خواهی بخواه و نمی خواهی نخواه»

می گویند « ظاهرا برای سنجش کیفیت محصولات ایران خودرو، معیارها کلنگی و عیارها سنتی است و دود اصلی کیفیت نامناسب به چشم مردم می رود و نباید در لوای حمایت از تولید اینگونه حقوق مصرف کنندگان نادیده گرفته شود.»

متاسفانه به نظر می رسد شرکت ایران خودرو ناکارآمدی خود در تولید محصولات با کیفیت را در پشت کلماتی مانند برند ملی، تولید ملی و ..... پنهان و به جای پاسخگویی فرافکنی می‌کند.

به نظر می رسد شرکت ایران خودرو علیرغم اینکه هزینه بروز تولید خودرو و گارانتی آن را از مشتریان خود دریافت می کند در مواردی نظیر کیفیت پایین محصولات، کمبود قطعات، فرایند عجیب و غریب صدور مجوز، معطلی مشتریان و ....  از جیب مردم هزینه می کند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

لذا در راستای تنویر افکار عمومی نگارنده لازم دید روشنگری شود هرچند این موضوعات برای مشتریان این شرکت خودرو ساز، جای ابهامی ندارد.

هر چند تلاش برای دریافت پاسخ سئوالات از مدیر منطقه ای ایران خودرو در گیلان به نتیجه نرسید اما این انتظار وجود دارد تا مسئولان دستگاههای نظارتی متولی به سئوالاتی نظیر اینکه چطور هر روز بر ستارهای کیفی ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش افزوده می‌شود اما کیفیت خدماتی که این شرکت ها به مردم ارائه می‌دهند روندی نزولی دارد؟ چرا ایران خودرو با این قدمت هنوز در ارائه محصولات با کیفیت در جا می زند؟ فرایند طولانی و چند ساعته درون سازمانی ایران خودرو چه ارتباطی به مشتری دارد؟ تعریف امداد ویژه ایران خودرو چیست؟ چرا مسئولان به اندازه‌ای که درگیر قیمت‌گذاری خودروها هستند، برای بهبود کیفیت این تولیدات  حساسیت به خرج نمی‌دهند؟ فرایند طولانی صدور مجوز پس از تامین قطعات در نمایندگی خدمات پس از فروش ، چه ارتباطی به مشتری دارد؟ دلایل عدم پای‌ بندی حقوقی و فنی سازمان ملی استاندارد به تعهدات خود در قبال کیفیت خودروهای ایران خودرو از سوی دستگاههای نظارتی متولی چیست؟ مسئولیت استاندارد در قبال خسارات مالی و جانی وارده به مشتریان ایران خودرو به دلیل عدم کیفیت مناسب قطعات چیست؟! پاسخ دهند.

ارسال شده در سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۹:۱۰ بعد از ظهر
کد خبر: 5445955
آخرین خبر ها
گزیده خبرها