آیا مدیر صفرکیلومتر، تافته‌جدابافته است؟!
بدعت جدید خانم مدیر در مدرسه حمزه رفعتی!

آیا مدیر صفرکیلومتر، تافته‌جدابافته است؟!

اسرار امروزشائبه پشتیبانی از این اقدام نابخردانه از سوی مسئولین آموزش‌وپرورش تقویت شد/ نباید سرنوشت دانش‌آموزان استان گیلان فدای بدعت‌های جدید برخی مدیران صفرکیلومتر شود/ مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان جلوی رفتارهای سلیقه‌ای را بگیرد تا آوازه چنین مدارسی که به نام شهدا مزین شده، لکه‌دار نشود

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسرار امروز، اهمیت آموزش‌وپرورش در تعالی و رشد جامعه در هر کشوری امری بدیهی است و در ایران آموزش‌وپرورش نیز زیربنای توسعه کشور تعریف شده و ازاین‌رو ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تحقق این امر ضروری است.

استان گیلان با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است

استان گیلان با کمبود شدید فضای آموزشی در برخی شهرستان‌ها از جمله شهر رشت مواجه است که نتیجه آن ایجاد چالشی جدی در کمیت و کیفیت آموزش‌وپرورش است.

تراکم دانش‌آموزان در برخی مدارس شهر رشت بیش از ۴۵ دانش‌آموز است

بر اساس شنیده‌ها تراکم دانش‌آموزان در برخی مدارس شهر رشت بیش از ۴۵ دانش‌آموز است که این موضوع به تحصیل دانش‌آموزان و توفیق مربیان در آموزش‌وپرورش آنان، لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

مدرسه دخترانه دولتی شهید حمزه رفعتی در طول ۳۵ سال یا یک دفتر مشترک مدیریت اداره می شد

قصد نگارنده از طرح مطالب فوق، اشاره به عملکرد الهه عزیزان مدیر مدرسه دخترانه دولتی شهید حمزه رفعتی در ناحیه یک شهرستان رشت است. این مدرسه در سال ۱۳۶۶ به بهره‌برداری رسیده و در طول ۳۵ سال گذشته در دو شیفت با یک دفتر مدیریت بسیار بزرگ به‌عنوان فضای اداری فعالیت می‌کرد و در طول سه دهه گذشته با برخورداری از مدیران باتجربه علیرغم کمبود فضای آموزشی بدون ایجاد دغدغه برای اولیا، دانش‌آموزان زیادی را روانه مقطع اول متوسطه نمود.

خانم مدیر برای اداره چنین مدرسه‌ای کم‌تجربه است

اما دوران خوش بدون حاشیه ۳۵ساله مدرسه دولتی حمزه رفعتی با انتصاب خانم مدیر صفرکیلومتر از سوی آموزش‌وپرورش ناحیه یک رشت به پایان رسید و چالش و دغدغه اولیا و دانش‌آموزان این مدرسه آغاز شد. برخی اولیای دانش‌آموزان معتقدند که خانم مدیر برای اداره چنین مدرسه‌ای در مرکز شهر رشت کم‌تجربه بوده و مهارت برقراری ارتباط متناسب با دانش‌آموزان و اولیا را ندارد.

بدعت جدید خانم مدیر در آموزش‌وپرورش گیلان بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است

هر چند انتقادات زیادی از عملکرد خانم مدیر وجود دارد؛ اما آنچه در عملکرد این مدیر جوان برای اولیا و دانش‌آموزان بیشتر موردتوجه قرار گرفته، بدعت جدید خانم مدیر در تبدیل فضای آموزشی این مدرسه به دومین دفتر مدیریت و فضای اداری است که شاید در شرایطی که آموزش‌وپرورش گیلان با کمبود شدید فضای آموزشی روبروست، بی‌نظیر یا کم‌نظیر باشد.

آیا خانم مدیر در شأن خود نمی‌بیند در کنار معلمان دلسوز و سایر کارکنان زحمتکش این مدرسه فعالیت کند!

البته خانم مدیر تاکنون مشخص نکرده که آیا تافته‌جدابافته است که در شأن خود نمی‌بیند در یک دفتر مدیریت در کنار معلمان دلسوز و سایر کارکنان زحمتکش این مدرسه فعالیت کند! همان‌طور که بیش از ۳۰ سال، مدیران اسبق این مدرسه در یک دفتر مدیریت مشترک بدون اینکه خود را بالاتر از مقام شامخ معلمان بدانند، در دو شیفت خدمت می‌کردند.

سال گذشته با دخالت فوری آموزش و پرورش قائله ختم به خیر شد

گفتنی است در اولین روز سال تحصیلی گذشته، اولیای دانش‌آموزان این مدرسه نسبت به تراکم بالای دانش‌آموزان خود در پایه پنجم به‌شدت اعتراض کردند که در نهایت با دخالت فوری آموزش‌وپرورش گیلان و افزایش یک کلاس درس دیگر در پایه پنجم و تجهیز آن از سوی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس گیلان، قائله ختم به خیر شد.

خانم مدیر قصد ندارد پا پس بکشد

این تصور ایجاد شد که خانم مدیر در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ باتوجه‌به تراکم دانش‌آموزان و جثه بزرگ آنان، به روال سال گذشته سه کلاس پایه ششم دایر می‌کند؛ اما در تابستان سال جاری خبر رسید که خانم مدیر با اصرار بر حفظ دفتر اختصاصی خود قصد ندارد پا پس بکشد و قرار است ۸۲ دانش‌آموز پایه ششم در دو کلاس، آخرین سال تحصیلی دوره ابتدایی خود را در این مدرسه طی کنند!

بروید از طریق آموزش‌وپرورش پیگیری کنید

تعداد قابل‌توجهی از اولیای دانش‌آموزان با مراجعه به وی نسبت به این موضوع اعتراض کردند؛ اما خانم مدیر کوتاه نیامد و اعلام کرد بروید از طریق آموزش‌وپرورش پیگیری کنید و آب پاکی را روی دست آنان ریخت! البته اولیای دانش‌آموزان هم کوتاه نیامدند و با ثبت شکایت در آموزش‌وپرورش ناحیه یک رشت پیگیر سوء تدبیر این مدیر صفرکیلومتر و حواشی پیرامون آن هستند.

خانم مدیر بر چه اساس و تفکر سازنده‌ای فضای آموزشی را به فضای اداری تبدیل نموده است؟

این پرسش وجود دارد باتوجه‌به کمبود فضای آموزشی در مدارس شهر رشت بر چه اساس و تفکر سازنده‌ای خانم مدیر، اقدام به تبدیل فضای آموزشی این مدرسه به فضای اداری نموده است؟ اساساً این مدیر صفرکیلومتر چه‌کار ویژه‌ای قرار است در دفتر اختصاصی خود انجام دهد که در حضور معلمان و سایر کارکنان قابل‌اجرا نیست؟

دود چنین بدعت‌های جدید و ناصواب به چشم دانش‌آموزان استان گیلان می رود

متأسفانه، دود چنین بدعت‌های جدید و ناصواب از سوی این مدیر صفرکیلومتر در نهایت به چشم دانش‌آموزان استان گیلان رفته و باعث تشدید کاهش کیفیت آموزش و بحران کمبود فضای آموزشی بیش‌ازپیش خواهد شد.

فقر فضای آموزشی بیشتر، به دانش‌آموزان این مدرسه تحمیل شد

اکنون کمبود فضای آموزشی برای اولیا و دانش‌آموزان نه به‌عنوان یک دغدغه، بلکه به‌عنوان چالشی جدی تلقی می‌شود. آنان معتقدند در تدبیر خانم مدیر برای تراکم دانش‌آموزان، توازن و تفکری وجود ندارد چرا که بر اساس شنیده‌ها در کلاس اول از ۲۱ تا ۲۲ دانش‌آموز باتوجه‌به جثه کوچک‌تر حضور دارند؟! اما در پایه ششم باتوجه‌به جثه درشت‌تر دانش‌آموزان، ۸۲ دانش‌آموز در دو کلاس حضور خواهند داشت تا فقر فضای آموزشی بیشتر، به دانش‌آموزان این مدرسه تحمیل شود!

محوطه یا فضای اداری شامل سرانه فضای آموزشی نیست

گفته می‌شود سرانه فضای آموزشی مساحتی است که در داخل ساختمان به دانش‌آموزان تعلق دارد مثل کلاس درس، راهروها، نمازخانه، کارگاه، آزمایشگاه و... اما محوطه یا فضای اداری شامل سرانه فضای آموزشی نیست.

استان گیلان ۳۴ منطقه آموزشی دارد

لازم به ذکر است متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۳/۵ مترمربع است و متوسط سرانه فضای آموزشی در استان گیلان در سال گذشته باتوجه‌به حضور ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی ۵/۵ مترمربع بوده است. استان گیلان ۱۷ شهرستان و ۳۴ منطقه آموزشی دارد. رودبار، رحمت‌آباد بلوکات، عمارلو با متوسط سرانه فضای آموزشی بیش از ۱۱ مترمربع بیشترین و تالش، خمام، آستارا و رشت با ۳/۳ مترمربع، کمترین سرانه فضای آموزشی را دارند.

خانم مدیر کم‌تجربه، باید راه‌حلی برای افزایش فضای آموزشی این مدرسه ارائه می کرد

باتوجه‌به متوسط سرانه فضای آموزشی به‌ازای هر دانش‌آموز در آموزش‌وپرورش ناحیه یک و دو رشت این انتظار وجود داشت که خانم مدیر کم‌تجربه، راه‌حلی برای افزایش فضای آموزشی این مدرسه ارائه کند نه اینکه با بدعت‌گذاری جدید در استان گیلان، فضای آموزشی را به فضای اداری تبدیل نماید!

شائبه پشتیبانی از این اقدام نابخردانه از سوی مسئولین آموزش‌وپرورش تقویت شد

خانم مدیر به‌جای پاسخ و توجیه این عملکرد نامتعارف، با واکنشی قلدرمآبانه، اولیا و دانش‌آموزان را به پیگیری این اقدام از طریق اداره آموزش‌وپرورش ارجاع می‌دهد که در واقع، شائبه پشتیبانی از این اقدام نابخردانه از سوی مسئولین آموزش‌وپرورش استان را در اذهان اولیای دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

۲۴ یک عدد طلایی برای تعریف ظرفیت کلاس در سازمان مدیریت و برنامه ریزی

از سوی دیگر در نشریه یا ضابطه ۶۹۷ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که یکی از مهم‌ترین مراجع و منابع تعیین ظرفیت و سرانه است ۲۴ یک عدد طلایی برای تعریف ظرفیت کلاس است. این عدد طبق ضوابط تا ۳۰ نفر هم قابل‌افزایش است. البته در این ضابطه برای کلاس‌های روستایی، ۱۸ نفر تعریف شده است.

نباید سرنوشت دانش‌آموزان استان گیلان فدای بدعت‌های جدید برخی مدیران صفرکیلومتر شود

همچنین در این ضابطه سرانه هر دانش‌آموز هم باتوجه‌به نوع کلاس نظری ۳ مترمربع، تجربی ۴ مترمربع و عمومی ۵ مترمربع در نظر گرفته شده است؛ بنابراین اگر سرانه فضای آموزشی در پایه ششم ابتدایی مدرسه دولتی شهید حمزه رفعتی را حداقل برای هر دانش‌آموز پایه ششم با جثه بزرگ‌تر نسبت به پایه اول ابتدایی، ۲ مترمربع در نظر بگیریم مساحت هر کلاس باید بیش از ۸۰ مترمربع باشد.

باتوجه‌به تأکید مسئولان کشور مبنی بر اولویت آموزش‌وپرورش نسل‌های آینده، نباید سرنوشت دانش‌آموزان استان گیلان فدای بدعت‌های جدید برخی مدیران صفرکیلومتر شود؛ بنابراین اولیای دانش‌آموزان این مدرسه از مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان انتظار دارند جلوی چنین رفتارهای سلیقه‌ای که باعث سلب آرامش و ایجاد چالش می‌شود، را بگیرد تا نام و آوازه چنین مدارسی که به نام شهدا مزین شده، لکه‌دار نشود./ ناظر خبر

ارسال شده در جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴ بعدازظهر
کد خبر: 0395775
آخرین خبر ها
گزیده خبرها