نقش استاندارد مچ گیری و پلیس بودن نیست
مدیرکل استاندارد استان گیلان:

نقش استاندارد مچ گیری و پلیس بودن نیست

اسرارامروز. رسانه‌ها نقش مهمی در انتقال فرهنگ استاندارد به مردم دارند/باید فرهنگ مطالبه گری در شهروندان ایجاد و گسترش یابد/ تلاش می کنیم تا بازار را برای تولید کنندگانی که اجناس نامرغوب تولید می کنند ، نا امن کنیم

داریوش اشکانی پور مدیرکل استاندارد استان گیلان در یک نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته استاندارد ضمن اشاره به عملکرد این ادره کل گفت: مبحث استاندارد و کیفیت مقوله ای است که تک تک آحاد جامعه با آن در ارتباط هستند و برنامه های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در پنج زمینه تدوین و آموزش، نظارت بر اجرای استاندارد، مقیاس‌ها، تایید صلاحیت و نظارت بر امور صادرات و واردات اجرا می شود.

مدیرکل استاندارد استان گیلان با اشاره به اجرای طرح نوین استاندارسازی به صورت آزمایشی و پایلوت در ۹ استان کشور ، اضافه کرد: طرح نوین استاندارسازی به صورت آزمایشی و پایلوت در ۹ استان کشور اجرا خواهد شد و استان گیلان این قابلیت را دارد که جزء ۹استان پایلوت کشور برای اجرای طرح تحول استانداردسازی کشور قرار بگیرد.

وی با تاکید بر حرکت به سمت خود کنترلی افزود: نظارت بر واحدهای تولیدی حائز اهمیت است و تلاش می کنیم تا بتوانیم به سمت خود کنترلی برویم و اگر بتوانیم با مردم ارتباط منطقی برقرار کنیم بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

این مقام مسئول در اداره کل استاندارد گیلان به ۷۱ آزمایشگاه همکار استاندارد، اظهار داشت: نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و واگذاری امور به بخش خصوصی از برنامه‌های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی بوده و هم اکنون ۷۱ آزمایشگاه همکار وظیفه برسی و تایید استاندارد ها را برعهده دارند.

اشکانی پور استانداردها را فقط شامل ارائه محصولات و کالا به مصرف‌کننده ندانست و عنوان کرد: در خدماتی هم که به جامعه عرضه می شود نیز باید استانداردها را رعایت‌ کنند و وظیفه استاندارد حمایت از مصرف کننده برای خرید کالای یا خدمات با کیفیت و حمایت از تولیدکننده برای تولید محصول با کیفیت است.

وی بر ضرورت انتقال فرهنگ استاندارد به مردم و اعتماد مردم به رسانه ها تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در انتقال فرهنگ استاندارد به مردم دارند و از مردم هم درخواست میکنیم که در تهیه و خرید کالا ها به نکات استاندارد توجه داشته باشند و در صورت بروز هر گونه مشکل می توانند با سامانه ۱۵۱۷ و مرکز رسیدگی به شکایات در تماس باشند تا در سریع ترین زمان ممکن به مشکل و شکایت آن ها رسیدگی شود.

به گزارش اسرارامروز ، وی با تاکید براینکه باید فرهنگ مطالبه گری در شهروندان ایجاد و گسترش یابد، افزود: بیش از 100 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که کنترل این تعداد با امکانات کنونی امکانپذیر نیست و هر کدام از مردم می توانند از طریق آشنایی با قوانین استاندارد ، حقوق شهروندی و نظارت یک بازرس سازمان ملی استاندارد باشند.

مدیرکل استاندارد استان گیلان با تاکید بر پرهیز از خرید اجناس بی کیفیت، خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا بازار را برای تولید کنندگانی که اجناس نامرغوب تولید می کنند ، نا امن کنیم.

اشکانی پور اظهار کرد: شهروندان با خیالی راحت کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند، خریداری کنند .

وی با اشاره به اینکه نقش استاندارد مچ گیری و پلیس بودن نیست ، ادامه داد : کارشناسان این اداره با کنترل کیفیت و مشاوره دادن به واحدهای تولیدی تلاش می کنند تا یک واحد تولیدی بتواند محصول با کیفیت برای عرضه به مشتریان تولید کند و با داشتن اهرم‌های قانونی بازار استان را از کالاهای نامرغوب پاک خواهد کرد.

وی در پایان در پاسخ سوالی مربوط به استاندارد بودن شهرهای بازی گفت : اجباری بودن استاندارد شهرهای بازی و پارک ها به شهرداری ها اعلام شده و تایید صلاحیت شهرهای بازی باید از طریق شرکت های بازرسی توسط شهرداری ها اخذ گردد و همچنین برای نصب دستگاههای بازی و ورزشی در شهرهای بازی و پارکها باید گواهی بازرسی دریافت شود. همچنین در این راستا برخی از امکانات ورزشی در سطح پارک‌های استان نظیر پارک شهر فومن و قدس در رشت به دلیل اینکه صدمات جانی به شهروندان می‌زدند پلمپ شدند.

لازم به یادآوری است که از 22 تا 28 مهرماه هفته استاندارد نامگذاری شده بود و برنامه های مختلفی برگزار گردید.سازمان ملی استاندارد ایران تنها متولی تدوین استانداردها در کشور می باشد و وظیفه نظارت بر حسن اجرا استانداردهایی که در شورای عالی استاندارد اجباری اعلام می شود، را بر عهده دارد. همچنین با ابلاغ مصوبه اصل ۲۴ اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری به منظور افزایش پوشش استاندارد کلیه کالاها و خدمات وظیفه سازمان ملی استاندارد ایران را سنگین تر می کند.

ارسال شده در چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۰ بعدازظهر
کد خبر: 6970182
آخرین خبر ها
گزیده خبرها